Så ska de nå miljonen – med Babblarnas hjälp

Siktar mot vinst redan i vår.

Sagoro, eller Sago-ro, som det uttlas, är e-handlaren i Stockholm, som säljer något så nischat som posters och affischer till barnrum. Och produkterna är mer nischade än så. Det rör sig nämligen främst om posters med Babblarna-motiv. Babblarna är de omättligt populära färgglada sagofigurerna som avgudas av många barn i åldrarna 0 till någonstans 6 år.

Men det är inte bara Babblarna på Sagoros posters, utan även motiv som grundarna har tagit fram med hjälp av en illustratör som de känner.

Annons

Tufft för många

Bakom e-handeln står vd:n Robin Henriksson och vice vd:n Danny Lilegren. Robin har en bakgrund inom köksbranschen, medan Danny tidigare har drivit bolag inom it-branschen.

Ehandel har noterat att många e-handlare som säljer posters har haft lite extra tufft. Pandemin blev ett stålbad för exempelvis Desenio, men som fortsatt att hanka sig fram. Andra har helt sonika gått i konkurs.

Så vad är det då som ska få Sagoros koncept med bland annat Babblarna-posters att flyga?

Vi bygger långsiktigt genom "print-on-demand". Det tycker vi är bäst för miljön genom att undvika onödiga lager som med tryck som aldrig kommer till användning. Vi har en stor uthållighet med fokus på en tydlig målgrupp och hög kvalitet i varje motiv, säger Danny Lilegren till Ehandel.

Idén föddes på sjukhus

Idén föddes på Astrid Lindgrens barnsjukhus i december 2021. Robin blev tvungen att åka med ambulans sin då tvååriga son, till sjukhuset. Han hade svårt med andningen. Som tur var hade sonen inte drabbats av någon allvarlig åkomma och de kunde snart lämna sjukhuset. Men inne i patientrummet föddes en affärsidé.

När de kom till ett behandlingsrum messade Robin mig. Han berättade om läget och vi diskuterade sedan hur kala väggarna var och att det inte fanns någon visuell barnunderhållning på väggarna.

Vi båda försökte hålla barnen utanför den digitala världen så länge som möjligt, så Robin hittade på sagor för att hålla sin son lugn, där på sjukhuset. Där och då hittade vi också idén till e-handeln och sedan även namnet Sago-ro, men som vi valt att skriva ihop till ett ord, berättar Danny Lilegren.

Landade Postnord-samarbete

Året efter, 2022, var Robin ute och reste jorden runt med sin familj. Och det var i samband med den pågående jorden runt-resan som vännernas idéer tog form på allvar. Danny och Robin kom fram till att de skulle starta en e-handel – med fokus på kvalitet och unikt innehåll, som triggar barns fantasi.

Annons

Samma år under hösten så sjösatte de sin e-handel Sagoro. Detta efter att de hade lyckats landa ett samarbete med illustratören  Maria Trolle.

Maria är en av Sveriges bästa barnboksillustratörer och har även annat illustrerat Postnords officiella julfrimärke 2021. Så i år har vi lanserat Babblarna som enda posterleverantör i Norden, vilket vi är väldigt stolta över.

Ska trigga barns fantasi

Danny säger att man inte har nöjt sig med bara en trevlig bild. Det ska också finnas en mer fantasifull tanke med postermotiven.

Två exempel är de fruktliknande fordonsmotiv och cirkusgrönsaker som Maria Trolle har skapat. Och vår bästsäljare är den personliga postern, som gör barn till superhjältar, brandmän, sopgubbe eller något annat spännande. Barn har en fantastisk fantasi som vi vill utmana, säger Danny.

Grundarna ska så långt det är möjligt inte söka riskkapital. Och redan nu under april månad ser bolaget ut att göra en liten vinst.

Med  draghjälp från Babblarna-motiven är vårt mål att nå en miljon redan i år. Resultatmässigt är vi nöjda om vi lyckas hålla oss ovanför nollan.

Vad blir nästa steg, vad vill ni göra framåt?

Våra samarbetsavtal sträcker sig över den nordiska marknaden vilka vi också kikar på framöver. I det vi bygger så finns hela tiden tanken om skalbarhet för att kunna expandera mot, i första hand, den europeiska marknaden.

Men vi vet också vilket jobb det innebär och ska vi lyckas växa organiskt måste vi hitta rätt samarbetspartners för varje marknad. Babblarna och Maria Trolles magiska verk fungerar i Norden. Men få känner till figurerna i exempelvis Frankrike, avslutar Danny.

Annons