ANNONS

Så ska duon erövra Norden - "såg omedelbar potential"

Alexander Larsson och Daniel Molin
"Letade länge".

Det svenska bolaget Awaknd Group rustar nu för en kraftfull expansion på den svenska marknaden. Företaget grundades 2021 av Daniel Molin och Alexander Larsson och har på kort tid etablerat sig som en snabbfotad aktör inom skönhetssegmentet i Norden.

Vi skiljer oss från traditionella distributörer genom att arbeta mer vertikalt – genom att vi samarbetar med unika varumärken inom flera olika kategorier snarare än att fokusera på en enda nisch, säger Daniel Molin, medgrundare av Awaknd Group, till Ehandel.se.

ANNONS

Resan började med ett partnerskap med det australiensiska varumärket Hismile.

Företaget startade när vi fick möjligheten att samarbeta med Hismile, och vi såg direkt potentialen i deras innovativa syn på munvård eller som vi kallar det "Smile Care". Så vår resa började 2021 med Hismile, som då bara hade fyra produkter i sitt sortiment. Men redan från start såg vi att detta var framtiden, berättar Daniel Molin.

Han har över 20 års erfarenhet av försäljning och distribution till frisörer och detaljhandeln, medan Alexander Larsson kommer från finansbranschen och de senaste åtta åren arbetat inom professionell hårvård.

Vi arbetade tillsammans tidigare och insåg att vi kompletterade varandra perfekt – så vi bestämde oss för att bygga något eget.

Att bygga en portfölj av exklusiva distributionsrättigheter, som Awaknd Group gjort, är en strategi som inte är ovanlig för distributörer. Det ger företaget större kontroll över varumärkespositioneringen och marknadsföringsinsatserna i en specifik region.

Efter att duon plockat in Hismile dröjde det ett tag innan nästa varumärke föll på plats, men när de upptäckte Sundae Body var valet enkelt, menar Daniel.

Vi letade länge efter nästa varumärke och när vi upptäckte Sundae Body var det lika självklart som med Hismile – ett lekfullt varumärke med en tydlig vision och enorm potential på den nordiska marknaden.

Nyligen adderade bolaget ytterligare ett varumärke – Goddess Maintenance Co. Här samarbetar Awaknd med partners i Norden för att nå ut till salonger, medan försäljningen till den svenska marknaden sker i nära samarbete med Kraft Haircare. Awaknd Group ansvarar också för retailförsäljning och varumärkesbyggande i hela Norden.

Senaste tillskottet i portföljen är dock Matter of Fact – ett exklusivt hudvårdsvarumärke som just nu är i lanseringsfas.

Snart kommer det att finnas hos utvalda återförsäljare inom beauty och via egen e-handel, säger Daniel Molin.

Trots satsningen på egna digitala kanaler vill Awaknd Group inte definiera sig som en traditionell e-handelsaktör. Snarare beskriver de sig som en distributör med en tydlig omnikanalstrategi, där kombinationen av återförsäljare och egen e-handel ska skapa största möjliga genomslag.

Vi arbetar både med e-handel och återförsäljare i Norden, och ser stor styrka i att ha en omnikanalstrategi där båda kanalerna kompletterar varandra. Vissa varumärkens e-handel hanteras direkt av varumärket själva, medan vi driver andra från Sverige, säger Daniel.

I Sverige har bolaget nyligen lanserat SundaeBody.se och håller samtidigt på att bygga upp e-handeln för Matter of Fact.

All logistik hanteras från vårt eget lager i Göteborg, där vi packar och skickar alla ordrar.

För att accelerera tillväxten på den svenska marknaden satsar Awaknd Group på digital annonsering, influencer marketing och strategiska samarbeten.

Det gör vi för att bygga varumärkena långsiktigt. Vi anpassar våra kampanjer efter varje marknad och testar kontinuerligt nya kanaler för att nå rätt målgrupper, avslutar Daniel Molin.

ANNONS
Izabella Borowska
izabella@ehandel.se