Så ska gamification lyfta Kicks – ”kan hjälpa oss skapa lojalitet”

Moderniserar kundklubben för att få fler återkommande kunder.

Gamification, eller spelifiering, är trenden som blir allt starkare inom e-handeln. Inte minst utomlands. Här hemma dök fenomenet upp hos Webhallen och deras kundklubb, för att senare sprida sig vidare till konkurrenten, Inet.

Spelifiering handlar kort om att man använder sig av olika belöningssystem när användarna utför vissa uppdrag - ett upplägg som hämtas rakt från spelvärlden. Det handlar alltså inte om att få små rabatter, utan andra fördelar och sociala belöningar som ska öka engagemanget och skapa lojala kunder.

Annons

Och nu har fenomenet letat sig utanför hemelektronik- och IT-handlarna här i Sverige. Tidigare i veckan berättade nämligen Kicks att de skapat Kicks Beauty Talks, ett spelifierat community där skönhetsintresserade kan samlas digitalt. Kicks vd, Freddy Sobin berättar om varför man nu tar gamification till skönhetskedjan.

Vi vill bygga ett community som bygger på hög grad av interaktion och starkt långsiktigt engagemang, och gamification är något vi tror kan stödja det väldigt väl. Gamification i sig är inte nytt, men det är fortfarande få inom handeln som tagit det till sig. Vi hoppas det kan hjälpa oss att skapa just långsiktig lojalitet, högre engagemang och en motiverande upplevelse, säger han till Ehandel och fortsätter:

Till exempel kommer vi ha ett poängsystem, med så kallade nivåer och troféer, baserat på hur engagerad och aktiv man är på plattformen. Till detta kommer vi att testa icke monetära förmåner och belöningar som ett sätt att ytterligare stärka vårt community. Det är något vi kommer att arbeta löpande med för att testa och lära och skapa ett riktigt starkt community över tid

Hur ska det fungera i praktiken för användarna och Kicks?

Kicks Beauty Talks är öppet för alla att läsa och ta del av, men man kan bara vara aktiv själv om man är medlem i Kicks Club och skapar ett konto. När man har ett konto kan man delta i diskussionsforum för att dela sina bästa skönhetstips, ladda upp bilder, vara med i tävlingar, anta utmaningar, delta i co-creations och mycket mer.

"Starkare lojalitet"

Kanske blir Kicks drag startskottet för fler handelsaktörer, utanför den tidigare nämnda hemelektronik- och IT-branschen, att våga hoppa på trenden. Freddy Sobin är i alla fall övertygad om att det är ett fenomen vi kommer att få se i allt större utsträckning över tid.

Ja, jag tror att vi kommer att få se fler testa och arbeta med gamification framöver och vi ser även att ekosystemet för att möjliggöra detta växer, inte minst internationellt.

Vad har man som e-handlare, eller handlare överlag, att hämta från spelifieringen?

Annons

I första hand ett högt kundengagemang, med målet att bygga starkare lojalitet och en ännu närmare relation till sina kunder.

Att ta steget och skapa en spelifierad kundklubb underlättas förstås om man verkar inom ett segment där flera av kunderna har det som en hobby. Då kan man få mycket draghjälp av engagerade kunder som mer än gärna samlas på den digitala mötesplatsen och delar med sig till sina likasinnade med till exempel recensioner och intryck av produkterna.

Varifrån kom idén att ta det till Kicks?

Vi har det som en väldig naturlig vidareutveckling och modernisering av vår kundklubb, men det är också något vi sett internationella framgångsrika exempel på.

Lönsamheten rusade

Satsningen är också extra intressant i Kicks fall, som är en väldigt fysisk kedja. Men de har också gott om resurser för att växla upp sin digitala satsning ytterligare. Faktum är nämligen att skönhetskedjan, trots pandemin, förbättrade sin lönsamhet avsevärt, från 11 till 37 miljoner kronor, under 2020. Det samtidigt som omsättningen var i paritet med året innan alltså, 3,3 miljarder kronor.

Genom en snabbt växande och lönsamhetsmässigt stärkt e-handelsförsäljning i kombination med besparingar och en effektivare butiksdrift förbättrades vårt resultat betydligt, samtidigt som vi fortsatte att investera i vår transformation och i Kicks som destination och varumärke. Men det enklaste svaret är egentligen att alla i organisationen bidrog, arbetade tillsammans och tog ett kliv upp när det behövdes som mest, förklarar Freddy Sobin.

Digitaliseringen bromsar dock inte butikssatsningen. Kicks, som i dag har runt 250 butiker fördelade över Sverige, Norge och Finland, ser snarare att omnikanalen är vägen framåt och ger unika konkurrensfördelar.

Vi kommer självklart fortsätta att investera i vår digitala transformation. Med kunden i fokus kommer vi att skapa ett än starkare erbjudande i kombination med en sömlös och modern köpupplevelse som ligger i framkant. Det inbegriper dock inte bara vår e-handel utan även våra fysiska butiker, där vi i Sverige exempelvis har beslutat om två nyetableringar så här långt i år. Vi ser även betydande strategisk omnikanalspotential framåt, något vi förhoppningsvis kan berätta mer om inom kort, avslutar Freddy Sobin.

LÄS ÄVEN: Kicks lanserar spelifierad satsning - "potentialen är betydande"

Annons