Företaget, grundat 2020 av Molly Helgesson, har hittat en unik nisch: att ge nytt liv åt autentiska komponenter från välkända lyxmärken. En knapp från en Chanel-jacka, en dragkedja från en Louis Vuitton-väska eller en berlock från Dior kan i Reworked Treasures händer förvandlas till halsband eller örhängen.
Ger kunderna "fear of missing out"
Framgångsreceptet tycks vara en kombination av denna kreativa återanvändning och en smart marknadsföringsstrategi. Genom att några av Sveriges mest kända influencers, som Antonija Mandir, Daniel Paris, Hanna Friberg och Hanna Schönberg, visat upp produkter och taggat varumärket har Reworked Treasures fått enorm synlighet. Denna exponering har skapat en efterfrågan så stor att företaget nu har anamma en "drop"-modell för sina försäljningar.
Istället för att ständigt ha produkter tillgängliga, öppnar webbutiken endast vid specifika lanseringsdatum.
Resultatet? Kollektionerna säljer slut nästan omedelbart, vilket skapar en intensiv hype och en påtaglig känsla av "fear of missing out" hos kunderna. Besöker man sajten idag möts man av ett talande meddelande: allt är slutsålt i väntan på nästa kollektion som släpps den 6 juli.
Denna strategi har gett ett explosivt resultat i företagets bokslut för 2024.
Raketökar vinst och resultat
Nettoomsättningen landade på 5,6 miljoner kronor, en ökning från 560 000 kronor året innan. Samtidigt vändes ett rörelseresultat på minus 100 000 kronor till en vinst på hela 2,5 miljoner kronor.
Bokslutet ger ingen närmare förklaring till den explosionsartade tillväxten, men kopplingen mellan influencer-exponeringen och den skapade hypen är svår att ignorera.
På sin sajt är Reworked Treasures tydliga med att de är en oberoende aktör och inte har någon officiell koppling till de lyxhus vars material de använder. "Alla varumärken, varumärkesnamn och logotyper tillhör enbart deras respektive lyxmärken och rättighetsinnehavare", skriver bolaget i en friskrivningsklausul för att klargöra sin position på marknaden.
Ehandel.se söker Molly Helgesson för kommentar.