Så smörjer e-handlarna sina kunder i SoMe-apparna: ”Effektivt”

"Vi är redan igång med WhatsApp på alla marknader".

Trenden med shopping och kundkontakt direkt i exempelvis WhatsApp, Instagram och Snapchat är glödhet. I Kina har fenomenet redan tagit rejält fart. Miljontals kineser kan köpa allt möjligt i WeChat. Och allt fler indier handlar mat direkt i WhatsApp-appen.

Soultech är en svensk aktör på det så kallade "Conversation Commerce"-området, och säljer färdiga integrationer som e-handlare kan använda för försäljning och kundinteraktion i sociala medier. Ehandel ville veta mer och fick, via två Soultech-användare, veta mer om hur Conversation Commerce konkret kan gå till.

Annons

"Helt fokuserade på sociala medier"

Björn Påhlman Spenger är medgrundare av modeplattformen Mikuta & Fashion Tech Group. Mikuta är även ett enskilt klädvarumärke i koncernen. Och Björn Påhlman berättar att sociala medier är vägen till riktigt nära kundkontakter.

Mikuta är alla helt fokuserade på sociala medier som primär kanal och vi vill vara så nära kunden vi kan. Att kunna ha direktkonversationer är extremt värdefullt för oss, säger han och fortsätter:

Redan idag får vi massa frågor på Instagram kring våra produkter. Det ger oss möjlighet att i större skala rekommendera produkter och även driva sälj direkt i messaging.

Lockar med storys på Insta

Utöver Instagram använder koncernen messaging-lösningar för Facebook och WhatsApp. Men hur går det då till när man inleder en ny kunddialog?

För att starta dialogen har vi valt att testa lite olika vägar under hösten. Det kan vara genom att kunden uppmanas att få stylingråd genom en story på Instagram. Sedan kan kunden chatta med oss direkt. Men en konversation kan också ske på hemsidan där vi placerar ut knappar så att kunden enkelt kan starta en dialog.

Vad räknar ni med för intäkter framöver från messaging-området?

Svårt att säga. Men vi ser mycket intressant på brands i andra länder där messaging blivit en stor intäktskälla. Vår målsättning är att följa trenden och vara först med det i Norden.

Vidar Sjöqvist – medgrundare av e-handlaren Nudient som säljer mobilskal – vill också dela med sig av sina erfarenheter av messaging.

Annons

Vårt mål på Nudient är att vara så nära kunden vi kan och närvara i kanaler de använder dagligen. Trenden med Conversational Commerce är spännande och något vi vill ligga i framkant inom, säger han och fortsätter:

Vi är redan igång på WhatsApp på alla marknader, genom att kunder ställer frågor om produkter där och får rekommendationer. Vi kan också hjälpa kunderna på ett snabbt och effektivt sätt och se till att många kunder återkommer, även veckor senare med nya frågor.

"Lite som en personal shopper"

I dagsläget använder e-handlaren främst Facebook och Instagram, samt Snapchat och Pinterest för sociala medier-driven försäljning och kunddialoger.

Vi har adderat möjligheten för kunden att kontakta oss på produktsidor där denne enkelt kan starta dialoger med oss via chatten på WhatsApp. Därefter är konversationen igång. Man kan beskriva det lite som en personal shopper, men i messaging-format.

Genom Soultech har vi en integration till produktkatalogen och vår e-handelsplattform Centra. Detta gör att vi enkelt kan "drag and drop:a" produkter baserat på kundernas önskemål på ett väldigt personligt sätt.

Vad räknar ni med för intäkter från messaging-området?

På lång sikt hoppas vi att messaging kan öka försäljningen, men framför allt kundupplevelsen. Vi har inte satt några konkreta intäktsmål men trackar givetvis försäljningen och vilka kunder som har interagerat via denna kanal.

Annons