Så stor är IKEA:s e-handel i Sverige – ”jag är stolt”

Stod för ny rekordnotering online.

Svenskarna fortsatte att shoppa möbler och inredning för glatta livet. För IKEA Sverige innebar det en omsättning på 18 miljarder kronor under det brutna räkenskapsåret, som avslutades 31 augusti i år. Därmed tangerar man samma notering som året innan.

Jag är stolt över årets fina resultat eftersom vi nått det under ett år präglat av pandemi och mycket tuffa restriktioner. Tack vare en fortsatt ökad försäljning av heminredning, har vi täckt det vi tappat inte minst i våra restauranger när hundratusentals kunder inte fick besöka oss, säger Lena Herder, landschef på Ikea Sverige, i ett pressmeddelande.

Annons

Här har förstås e-handeln spelat en stor roll. Faktum är att man ökat besöken online från 128 till 145 miljoner. Försäljningen på webben ökade också med hela 68 procent under året och e-handeln står nu för 20 procent av den totala försäljningen. Alltså runt 3,6 miljarder, under perioden.

Vi vet att våra kunder och medarbetare uppskattat att vi under pandemin hela tiden satt tryggheten främst. Inte minst har Click & collect drive thru varit en succé med i snitt omkring 12 000 upphämtningar varje vecka via den tjänst som vi nu permanentar, säger Lena Herder.

Möbeljätten hann under perioden också med att etablera sin första renodlade second hand-butik för Ikea-möbler och lansera cirkulärbutiker i varuhusen.
Nu förutspår man fortsatt tryck i affären även under 2022.

Detta verksamhetsår förutser vi en fortsatt positiv försäljningsutveckling för kök, sovrum, badrum och vardagsrum. I takt med att kunderna återvänder fysiskt, ökar potentialen för heminredningsaccessoarer. Vi ser även ett ökat behov av mer flexibla arbetsplatser såväl hemma som på kontoret – när många nu fortsätter att delvis arbeta hemifrån, skriver bolaget.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Tack!