Samgåendet blev en dyr affär – resultatet rasade

"Är gjord i rätt tid".

Tidigare i veckan kom beskedet att Elon Group säljer möbelkedjan Em home. I dag rapporterade koncernen sitt tredje kvartal och bjöd på en blandning av sött och salt.

Omsättningen ökade nämligen med 31 procent till 1,4 miljarder kronor. Det ska dock nämnas att samgåendet med Electra stod för nästan hela ökningen, nämligen 403 miljoner. Den organiska omsättningstillväxten för kvartalet sjönk däremot med 6 procent.

Annons

I likhet med marknaden har koncernens omsättning minskat under året. Total minskning för jämförselsebara verksamheter (inklusive Electra) uppgår till -3,8 procent, vilket står sig väl i en jämförelse med marknaden, konstaterar Stefan Lebrot, vd på Elon, i rapporten.

Det var nedåt även för rörelseresultatet, som backade från 28,6 till 18,7 miljoner, vilket gav en rörelsemarginal om 1,3 procent. Sett över perioden januari till september föll det från 47,2 till 14,5 miljoner.

Rörelseresultatet har under första halvåret påverkats negativt med cirka 18,9 miljoner kopplat till kostnader för juridiska och finansiella rådgivare i samband med samgåendet och vid noteringsprocessen under första halvåret. Utöver dessa har under året också tillkommit planerade kostnader för integration och gemensamma processer, säger Stefan Lebrot.

Men nu ser han ändå positivt på fortsättningen.

Sammanslagningen mellan Electra och Elon är gjord i rätt tid. Synergier, effektiviseringar och breddning av erbjudandet skapar en ännu starkare position på marknaden och goda förutsättningar för ökande lönsamhet, avslutar Stefan Lebrot.

Annons