Sämsta månaden blev den näst bästa någonsin – ökade 144 procent

"Man får inte lägga ribban för högt".

Nu har Lin Living stängt årets två första månader, och det gick betydligt bättre än väntat. E-handeln ökade med nästan 50 procent i januari och hela 144 procent i februari.

Början av året har varit över förväntan men februari var otroligt bra, då låg snittordervärdet på cirka 1400 kronor. Det är superkul att se att vår e-handel växer och att allt fler kunder väljer hållbara produkter, säger Mikael Ekström, delägare i Lin Living, till Ehandel.

Annons

Det är som sagt väldigt kul att se, men om jag ska vara ärlig så är vi faktiskt lite förvånade över hur bra februari gick.

Företagets mål är att e-handeln ska öka 30 procent under 2020. Men redan nu, två månader in på året, har Lin Livings nätbutik ökat totalt 95 procent, jämfört med samma period 2019.

Det roliga är att februari i fjol var vår sämsta månad försäljningsmässigt i e-handeln, och i år är februari den näst bästa månaden som vi någonsin har haft sedan vi startade vår webbutik, säger Mikael Ekström.

LÄS ÄVEN: Lin Living gör succé på nätet: ”Växer organiskt varje år”

Vad är hemligheten?

Det hade varit kul om man hade vetat exakt det själv, men vi har fokuserat väldigt mycket på att se vad som säljer bra och vad som säljer mindre bra för att sedan kunna förbättra det, svarar Mikael och fortsätter:

Jag tror att anledningen till att vår försäljningskurva i e-handeln konstant pekar uppåt beror främst på två saker; att våra produkter är mer och mer relevanta i takt med att hållbarhetstrenden breder ut sig, men också att vårt varumärke blir mer och mer känt. Det är väldigt kul att det har gått så bra, men man får inte lägga ribban för högt heller och tro att det ska gå så här bra hela året.

Företaget växer snabbt på den svenska marknaden, men nu har man börjat blicka förbi den inhemska horisonten. En expansion är något som man har börjat att diskutera på företaget.

Annons

Vi håller på med ett stort expansionsprojekt som blir en stor utmaning framöver, avslöjar Mikael och avslutar med:

Det är något som vi återkommer med längre fram, tills dess är det fullt fokus på Sverige.

LÄS ÄVEN: UF-företaget blev ett heltidsjobb – omsatte 3 miljoner

Annons