ANNONS

Satsar på ny e-handel – mitt under miljonförlusten

Ayad Al-Saffar, vd
Ägaren stoppar in 7 miljoner.

Designkedjan Designtorget visar en stark omsättningstillväxt för det senaste räkenskapsåret, som sträckte sig från maj 2024 till april 2025. Samtidigt fördjupas förlusten och det egna kapitalet har minskat kraftigt. Det framgår av bolagets färska årsredovisning.

ANNONS

Omsättningen landade på 102,3 miljoner kronor, en ökning med 14,8 procent jämfört med föregående års 89,1 miljoner kronor.

Men trots den ökade försäljningen redovisar bolaget ett negativt nettoresultat på -11,7 miljoner kronor. Det är en ökad förlust med 22,2 procent från året innan, då resultatet var -9,6 miljoner kronor.

Bolaget, som är ett helägt dotterbolag till Åhléns AB, har varit i en expansionsfas. Under föregående räkenskapsår öppnades fyra nya butiker och ytterligare en slog upp dörrarna i maj 2024. Det totala antalet butiker är nu uppe i tio, vid sidan av en växande onlineförsäljning. I augusti 2024 bytte Designtorget även plattform för sin e-handel.

Den negativa utvecklingen på sista raden har tärt på bolagets finanser. Det egna kapitalet har minskat med 94,4 procent, från 5 miljoner kronor till endast 281 000 kronor.

För att stärka bolagets ställning har ägaren Åhléns AB gått in med ett ovillkorat aktieägartillskott på 7 miljoner kronor under året.

I förvaltningsberättelsen pekar ledningen på flera orsaker till resultatet. Man lyfter fram att verksamhetsåret fortsatt var påverkat av lågkonjunkturen. Dessutom nämns att konkursen för Hövding AB i december 2023, vars produkter varit viktiga för sortimentet, har fortsatt att påverka omsättningen negativt även under detta räkenskapsår.

LÄS ÄVEN: Hövding i konkurs - trots att stoppet rivs upp

Trots de ekonomiska utmaningarna ser Designtorget positivt på framtiden. Företaget förväntar sig att försäljningstillväxten kommer att öka, både online och i de fysiska butikerna, främst driven av de butiker som öppnades under 2023 och 2024.

ANNONS
Izabella Borowska
izabella@ehandel.se