Under ett år där många aktörer kämpat med lönsamheten har Babymocs visat på en imponerande tillväxtresa. En av de mest betydelsefulla händelserna under räkenskapsåret 2023/2024 anges vara öppnandet av en ny permanent butik på Stockholm Quality Outlet.
Satsningen, som syftar till att nå en bredare kundbas, har tillsammans med ökad digital marknadsföring varit en starkt bidragande faktor till den kraftiga omsättningsökningen.
Men trots den starka försäljningstillväxten landade rörelseresultatet på cirka 255 000 kronor, en marginell minskning från runt 275 000 kronor föregående år. Något som beskrivs som en direkt konsekvens av flera viktiga investeringar.
Vi har under året gjort medvetna och strategiska investeringar i vår infrastruktur, vilket är en förutsättning för att kunna hantera den ökade efterfrågan och fortsätta vår expansion, skriver bolaget i sin årsredovisning.
Bland investeringarna lyfts ett nytt samarbete med en 3PL-partner i centrala Stockholm. Något som nu ger Babymocs en logistiklösning med två separata lager, vilket ska öka både kapacitet och leveranseffektivitet till slutkund och till deras nätverk av över 400 återförsäljare.
I linje med den digitala strategin lanserades även en ny, förbättrad e-handel under det fjärde kvartalet. Målet med den nya sajten var att optimera kundupplevelsen och öka konverteringsgraden, ett arbete som väntas ge ytterligare effekt under 2025.
Babymocs ser en fortsatt stark efterfrågan på sina barnprodukter och planerar nu att ta nästa steg i sin tillväxtresa. Bolaget aviserar en internationell expansion till nya marknader.
Bolaget planerar att, genom etablerade marknadsplattformar och internationella distributörer, expandera till ytterligare marknader inom de kommande två åren, avslöjar Babymocs.