Scan & Pay-rekord efter Coops Bianca-kampanj: ”Vi är jättenöjda”

"Sven-Åke" tog Bianca Ingrossos plats.

Coop är sedan en längre tid tillbaka i färd med en utrullning av sin Scan & Pay-lösning till butiker runt om i landet. Som en del av det arbetet gjorde Coop en stor kampanj med stjärninfluencern Bianca Ingrosso.

Kampanjen gick live i slutet av sommaren och rullade i TV och sociala medier till och med den sista oktober. Nu är Johan Öhlin, marknadschef på Coop, redo att sammanfatta hur det gick.

Annons

Det vi ser är att antalet köp via Scan & Pay ökade med 50 procent från den 1 augusti till den 31 oktober, så det är otroligt bra. Fler har laddat ner appen och den får ett väldigt högt gillande bland alla målgrupper men framför allt bland dem i åldersgruppen 25 till 34 år, säger han till Ehandel.

Det låter som att ni är nöjda?

Ja, vi är jättenöjda med kampanjen. Vi har fått väldigt positiv feedback från både kunder och medarbetare och kampanjen har blivit väldigt väl omskriven i media, där bedömningen är att vi på Coop kommunicerar på ett väldigt modernt och attraktivt sätt kontra vad våra konkurrenter gör.

Vad tycker Bianca Ingrosso själv?

Vi har hört från hennes management team att hon är väldigt nöjd med kampanjen. Både hon och hennes familj är medlemmar i Coop.

Kampanjen med Bianca Ingrosso är Coops första samarbete med en större influencer.

Vi tycker att det här är ett jätteintressant sätt att kommunicera på men det måste vara relevant. I det här fallet bygger filmen på att tittaren först tror att Bianca tar bilder på sig själv men sen förstår man att hon betalar med Scan & Pay.

För oss är det viktigt att samarbetet fungerar på ett bra sätt och att det kan tillföra något till varumärket och till våra medlemmar.,

Annons

Blir det fler influencersamarbeten längre fram?

Det kommer du att få se i sinom tid.

Bianca Ingrossos Coop-video har fått stor uppmärksamhet och på en del tittare har känt sig inspirerade att göra egna filmer i samma stil. En av dem är Stora Coop Norremark, som dock har bytt ut huvudpersonen.

Enligt Johan Öhlin finns det numera flera versioner av filmen, vilket han ser som ett gott betyg.

Det vi tar med oss är att när man gör en så pass stor aktivering så leder det till enormt mycket positiv energi och engagemang. Vi känner en otrolig stolthet i att vi kommunicerar på ett så modernt sätt.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Tack!