Hjulonline.se, som i dag ägs av ABS Wheels, firar ett rejält försäljningslyft. Under perioden 1 januari till 1 april sålde man för 395 000 kronor - en tillväxt på hela 268 procent jämfört med samma period under 2020.
Nu delar man med sig av framgångsreceptet bakom succésiffrorna: En diger SEO-satsning, som gav en organisk trafikökning med över 600 procent.
Vi gjorde först en sökordsanalys och tog fram de ord vi vill synas på för att sedan specificera innehållet inför varje landningssida. Vårt fokus har legat på just sökord som exempelvis alufälgar eller kompletta hjul. Vi rankar etta på alufälgar vilket känns fantastiskt bra. SEO tar tid och det har vi sett nu på sista tiden att det ger avkastning, säger Simon Andersson, e-handelsansvarig på Hjulonline, till Ehandel.
Allra mest klickad på sajten under 2020 blev sidan "Däckomvandlaren 2.0", där bilister kan se vad som passar till bilen. Totalt kom man upp i 20 000 besökare bara där, något som också ledde till 3 000 utförda däcktester. Nu är dock verktyget pausat i väntan på att det ska integreras med leverantörer.
"Hoppas att vi fortsätter öka"
Samtidigt gjorde man även en push i sociala medier, närmare bestämt i oerhört populära TikTok. Simon Andersson, som till vardags också är frilansfotograf, fick i uppdrag av ägarna att sprida bilder på plattformen med hjälp av influencers. Något som fick varumärkeskännedomen att öka ytterligare.
Vi ville synas där ingen annan i branschen syns och av den anledningen valde vi just att sprida bilderna på TikTok. Många ungdomar där som är 18-plussare, vilket är vår målgrupp. Det har inte gått att mäta "purschase intent" direkt när det kommer till TikTok, men vi kommer att börja annonsera där inom kort och då kan man mäta allt med hjälp av pixlar, säger Simon Andersson.
Men man har också synts där andra syns, med hjälp av affiliatemarknadsföring. Den vägen har man fått in sajten hos företag som SAS och PriceRunner.
Härnäst planerar man att nu bygga vidare på och utveckla den grund som nu lagts. Samtidigt ska en integrering ske med ABS Wheels, som förvärvade bolaget tidigare i år, och utbudet ska breddas.
Jag hoppas att vi fortsätter öka. Vi kommer bland annat att ta in bildelar inom kort och har pratat med diverse återförsäljare i branschen, säger Simon Andersson.