Siktar mot 100 miljoner dosor: ”Vi ska transformera industrin”

"Ser mycket lovande expansionsmöjligheter i Europa".

Snusaktören Haypp Group kom till i fjol efter Snusbolagets och Northerners sammanslagning. Företaget har tidigare kommunicerat att målet för 2020 är att nå 1,4 miljarder kronor i omsättning. Nu berättar företaget om Haypp Groups långsiktiga ambition.

Vår målsättning är att sälja 100 miljoner dosor nikotinportioner 2024. Det är idag vår beräkning för när vi verkligen kan transformera industrin och bli ett globalt hälsosammare alternativ för världens alla rökare, säger Markus Lindblad, Head of External Affairs på Haypp Group, till Ehandel.

Annons

LÄS ÄVEN: Haypp Group svarar: ”Finns alltid behov hos folk att spekulera”

Året innan Snusbolaget slogs ihop och förvandlades till Haypp Group sålde Snusbolaget cirka två miljoner snusdosor, snus, tuggtobak och nikotinportioner inräknat, i månaden. Nu är målet och huvudfokuset inställt på att nå 100 miljoner sålda nikotinportioner, vilket inte innebär tobaksvaror.

Vi ser mycket lovande expansionsmöjligheter för nikotinportioner, inte bara i Sverige, Norge och USA utan även inom stora delar av Europa där det tobaksbaserade snuset sedan tidigare är förbjudet, fortsätter Markus Lindblad.

Strategin är att skala upp konceptet och att lära känna sina kunder ännu bättre.

Strategin framåt blir att att skala upp vårt vinnande koncept, vår nuvarande strategi, att alltid stå på våra kunders sida och att driva på transformationen av den traditionella tobaksindustrin.

Ju närmare vi står våra kunder desto bättre förstår vi deras behov på olika marknader och i olika kundsegment. Det är först då som vi kan stå på kundernas sida och kan skapa verklig förändring.

LÄS ÄVEN: E-handlare i protest mot stämning: ”Ytterst aggressivt”

Har coronaviruspandemin påverkat er på något vis?

Annons

Vi har svårt att se någon större påverkan av Covid-19, möjligen en marginell ökning i Norge troligen beroende på att den norska gränshandeln och att "duty free"-försäljningen minskat. Vi ligger därför hittills under 2020 i fas med våra, i och för sig högt satta, försäljningsmål, avslutar Markus Lindblad.

Annons