Efter att ha nått en "betydande milstolpe" 2023 med en omsättning på 9,9 miljoner kronor och en lyckad internationell lansering, har Gothenburg Ecom lagt in en ännu högre växel. Det senaste bokslutet för 2024 visar att nettoomsättningen rusat till 21,1 miljoner kronor.
Den starka försäljningstillväxten har gett ett tydligt avtryck i resultatet. Rörelseresultatet ökade från cirka 810 000 kronor 2023 till över 2 miljoner kronor 2024. Årets resultat efter skatt landade på 1,17 miljoner kronor, nästan en fördubbling från föregående års 591 000 kronor.
Uppgraderingar på produktsortiment och marknadsföringsmaterial har gett en kraftig ökning av försäljningen, skriver företaget.
Bolaget, som specialiserar sig på skäggvårdsprodukter under det egna varumärket Odenson, har sin huvudsakliga verksamhet inom onlineförsäljning. Produkterna går dock även att hitta hos andra återförsäljare, till exempel Kjell & Company. Detta följer strategin som lades under 2023, där man genom partnerskap och marknadsföring lyckades etablera sig på flera nya marknader och öka sin globala varumärkeskännedom.
Den positiva utvecklingen har även stärkt bolagets finansiella ställning. Soliditeten, ett mått på den finansiella stabiliteten, har förbättrats avsevärt från 8 procent 2023 till 31 procent vid utgången av 2024.
Bakom e-handelssuccén står vd Ulf Nicklasson och styrelseledamot William Petrén Stockhaus.