Just nu: Skincity krossade en halv miljard: ”Vi är mycket nöjda”

Lönsamma igen.

"Den onlinebaserade hudvårdskliniken Skincity fortsatte sin fina tillväxtresa i Sverige, och hade än högre tillväxttakt i sina övriga geografier – Storbritannien, Norge och Finland. Efter ett tungt investeringsår under 2019, så vände Skincity trots fortsatt tillväxtfokus till ett positivt resultat för 2020".

Så hette det i ett pressmeddelande från Axel Johnson, när detaljhandelskoncernen i slutet av förra veckan gick ut och presenterade sina siffror för 2020. I samband med det stod det klart att Åhléns hade haft ett tufft år med hundratals miljoner i förlust under det gångna året.

Annons

LÄS ÄVEN: Åhléns tunga brakförlust - gick back 331 miljoner

Men för Skincity, som alltså också ingår i samma koncern, såg det betydligt ljusare ut. Helåret 2020 omsatte företaget 558 miljoner kronor, vilket var ett lyft på 33 procent.

2020 blev ett exceptionellt händelserikt år med stora utmaningar till följd av pandemin. Vi är mycket nöjda över att ha kunnat flytta fram våra positioner med bibehållen kvalitet. Tillväxtmässigt är vi mycket nöjda med utvecklingen på samtliga marknader, säger Patrik Bråkenhielm, tillförordnad vd på Skincity, till Ehandel.

Samtidigt ökade rörelseresultatet, som 2019 var nere och vände på minus 9,5 miljoner, till plus 12 miljoner kronor.

Vi har under året genomfört betydande investeringar i form av utköp av minoriteten i England, investerat i ny e-handelsplattform och nytt kontor och lager i England, men har ändå stärkt resultatet till cirka 12 miljoner kronor före avskrivningar. Vi är stolta över Skincitys fantastiska team som åstadkommit det senaste årets goda utveckling.

LÄS ÄVEN: Skincity slår 500 miljoner: "Kommer att expandera i hög takt"

Annons