Skincity siktar globalt: “Övertygade om att konceptet fungerar”

"Beror en hel del på Brexit".

I går meddelade den svenska e-handlaren Skincity att man köpt ut grundarna till det brittiska bolaget som numera heter Skincity UK.

LÄS ÄVEN: Växte med 100 procent i april – nu lämnar grundarna e-handeln

Annons

Det brittiska företaget sägs vara en integrerad del av Skincitys “globala organisation”. Vi vände oss till Skincitys vd Stefan Fragner för att få lite mer information om de globala planerna.

Hur ser Skincitys globala organisation ut idag?

Vi har vårt huvudkontor och centrala funktioner, som exempelvis lager, i Stockholm samt kontor i Norge och Finland med lokala funktioner (kundrelationer med hudterapeuter som talar det lokala språket samt marknadsföring och PR). Vi har även ett lokalt kontor i UK där vi också har ett lager för den marknaden, säger Stefan Fragner till Ehandel.

Skincity UK ska omsätta 50 miljoner kronor och den brittiska falangen växte med 100 procent i april. Vi frågade Stefan Fragner om denna verksamhet potentiellt kan bli någon form av bas för en större global expansion.

I dagsläget försörjer lagret i UK framförallt UK-marknaden och möjligheten att använda lagret även till andra länder i framtiden beror en hel del på hur Brexit kommer att påverka situationen, säger Stefan och fortsätter:

Generellt har vi de flesta funktioner centraliserat på huvudkontoret i Stockholm och kommer att driva expansionen framför allt därifrån, även om vi kanske i framtiden öppnar upp lokala kontor i fler länder för kundrelationer.

Kan ni säga något om framtidsplanerna internationellt?

Med satsningar och stora framgångar i Norge, Finland och UK ser vi att vi har ett ”proof-of-concept” även utanför Sverige och därmed är vi övertygade om att vårt unika koncept med en kombination av e-handel och servicetjänster baserade på stor kunskap inom hudvård fungerar globalt.

Annons

Annons