Skincitys nya vd: “Ett koncept med alla chanser att fungera globalt”

Stefan Fragner ser inga begränsningar.

I veckan möttes svensk e-handel av nyheten att det framgångsrika e-handelsföretaget Skincity kommer att få en ny vd. Medgrundaren Mikael Kjellman, som har haft posten sedan starten 2011, lämnar rollen för att istället ägna sig åt strategiskt arbete i företaget.

LÄS ÄVEN: Skincity får ny vd - han tar över jobbet

Annons

"Stor tillväxtpotential"

Den som tar över facklan är Stefan Fragner, som närmast kommer från Happy Socks. Där har han varit både e-handelschef och COO, men nu senast vd. Ehandel tog kontakt med honom för att höra hur han ser på sin nya tjänst, som han kommer att tillträda den 20 januari.

Det är superspännande, jag är superpeppad på att börja, säger han, och fortsätter:

Det är ju inte bara hudvårdsprodukterna i sig utan mycket konceptet runt omkring. Det är något av en hudvårdsdjungel där ute och Skincity är bra på att bara välja ut ett fåtal varumärken som man verkligen har koll på.

Är det just det här att det är så nischat som tilltalar dig?

Produkterbjudandet är nischat men jag tycker inte att det gäller målgruppen. Det här fungerar egentligen för alla och jag ser en mycket stor potential i det. Det finns många personer man ännu inte nått så där finns en stor tillväxtpotential.

Skincity har nu nått omkring 400 miljoner i omsättning och Stefan Fragner ser positivt på att det finns en grund att bygga vidare ifrån.

Det är ju inte så att vi ska testa detta, utan det är något som fungerar och Mikael och Annica har gjort ett bra jobb med att bygga upp grunden. Det känns kul att komma in i den här fasen.

Stefan Fragner upprepar flera gånger under intervjun hur peppad han är inför sitt nya jobb, och hans positiva inställning går inte att ta miste på. Tvärtom är den märkbar oavsett vilket område vi kommer in på; förpackningsstrategier, hållbarhet, varumärkesbyggande och försäljningskanaler, för att nämna några exempel.

Annons

"Ingen rocket science"

Just försäljningskanaler är något han har stor erfarenhet av från sina år på Happy Socks, där försäljningen sker både via egen e-handel, egna butiker, tillfälliga popup-kanaler och externa återförsäljare. För Skincity, som precis har öppnat sin första popup-butik, kan den nya vd:n förstås komma med värdefull input på det området.

Av informationen som gick ut fick man intrycket av att du valdes bland annat för din erfarenhet av att arbeta internationellt. Har Skincity några konkreta planer på att gå in på någon ny marknad?

Nu har jag ju inte börjat än så jag kan inte uttala mig om eventuella planer. Men generellt kan jag ju säga att jag inte tycker att det här är ett koncept som bara fungerar i Sverige. För mig är det här ett klockrent koncept som har alla chanser att fungera globalt. Jag ser inga begränsningar.

De enda möjliga hindren som Stefan Fragner ser för att lansera Skincity i nya länder skulle i så fall vara att det kommer att kräva specifika lösningar inom till exempel betalningar och frakt.

Men det är snart 2020 så det går ju att göra. Det är ingen rocket science, konstaterar han.

Hur ser du på att ta över vd-rollen direkt efter Mikael Kjellman, som ju också är en av företagets grundare?

Jag ser positivt på det. Det är de (Mikael Kjellman och Annica Forsgren Kjellman, reds. anmärkning) som valt att dra sig tillbaka och de vill ha in en ny person. De kommer att vara kvar inom bolaget och det är jätteviktigt för mig att ha det bollplanket.

De är superbra personer båda två och de har byggt bolaget väldigt bra. Det är inte alltid lätt att arbeta ihop med grundare, men det här kommer att bli jättebra.

"En fråga om tajming"

Framåt kommer Annica Forsgren Kjellman att fortsätta sitt arbete med att utveckla Skincitys sortiment, bland annat genom att ta fram nya produkter. Mikael Kjellman kommer bland annat att agera stöd åt sin efterträdare och arbeta vidare med andra strategiska uppgifter.

Så det är samma hjärta och samma engagemang men vi kommer inte att jobba operativt är tanken. Vi har ingen avsikt att sälja vår del i bolaget eller att lämna styrelsen, säger Mikael Kjellman när vi når honom för en kommentar.

Skincity har för närvarande verksamhet i Sverige, Norge, Finland och Storbritannien. Inte heller Mikael Kjellman vill gå in närmare på några nya internationella satsningar, men nämner att det finns mycket på gång, både med att sälja i flera kanaler och att bygga vidare på de egna varumärkena Skincity Skincare och Make the Make.

LÄS ÄVEN: Skincitys stora butiksöppning kommer med en överraskning: "Tog oss åtta år"

Efter nio år känner han att det är helt rätt tid för honom att lämna över vd-jobbet till en efterträdare.

Förändring är i grunden positivt och nu får vi som grundare nya roller och ansvar. Alla bolag behöver förändras på det här sättet förr eller senare så ofta är det en fråga om tajming. För oss kändes det här som ett bra tillfälle. Det känns väldigt bra att lämna över till Stefan och det ska bli spännande att se vad som händer framöver.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!