Search
Close this search box.
ANNONS

Skrotade e-handeln tynger Allers resultat: "Stora kostnader"

Lotta Cederbom, vd
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Dela artikeln:

"Mycket stolt".

ANNONS

Aller Media-koncernen rapporterar idag siffrorna fรถr sitt senaste rรคkenskapsรฅr (2022/2023). Omsรคttningen landar pรฅ totalt 1,6 miljarder kronor, vilket ska vara en minskning med 9 procent jรคmfรถrt med รฅret innan.

Koncernen tappade 163 miljoner nรคr det kommer till omsรคttningen och rรถrelseresultatet halverades.

Enligt Aller Media uppgick rรถrelsemarginalen till 4 procent och resultatet till 64,8 miljoner kronor, efter avdrag fรถr fรถrlust och kostnader i samband med avyttringen av e-handelsverksamheten i slutet av รฅret.

Under รฅret har vi tagit stora strukturkostnader i samband med tvรฅ stรถrre omorganisationer som har syftat till att tillvarata synergieffekter och att arbeta mer effektivt. Att vi trots det lyckas leverera ett stabilt resultat รคr jag mycket stolt รถver, kommenterar Lotta Cederbom, vd fรถr den svenska koncernen.

Lร„S ร„VEN: Aller Media lรคgger ner e-handeln โ€“ sรฅlt av bolagen

Det var i oktober fรถrra รฅret som vi kunde rapportera att Aller Media gjort sig av med e-handelsfรถretagen Skapamer och My Perfect Day. Koncernen hade รคven skalat bort alla interna resurser kopplade till e-handeln.

E-handeln har dock alltsรฅ belastat rรคkenskapsรฅret som slutade den sista september i fjol. Omrรฅdet โ€œE-comโ€ gick frรฅn 115 till 76 miljoner i omsรคttning med ett rรถrelseresultat som dalade frรฅn -22 till -27 miljoner kronor.

ร…ret har prรคglats av stora besparingsprogram inom hela mediabranschen och vi รคr inget undantag. Nu ser jag att vi รคr rustade fรถr den konjunktur som rรฅder, sรคger Lotta Cederbom.

Dela artikeln: