Skulle göra ombuden oberoende – ”har tagit lite olika vändningar”

Tufft att få till samarbeten mellan fraktleverantörerna.

Gemensamma paketombud som inte skulle vara låsta till någon särskild fraktaktör, och en lansering av det nya upplägget under 2020. Så såg planen ut när vi senast pratade med Olle Janrik, vice vd på branschorganisationen Sveriges Paketombud.

LÄS ÄVEN: Han ska göra om ombuden - samlar paketen på ett ställe

Annons

Några veckor in i 2020 står det klart att den ursprungliga planen kanske var lite väl optimistisk.

Det har tagit lite olika vändningar, konstataterar Olle Janrik, när vi når honom på telefon.

Projektet med att göra ombuden leverantörs-neutrala har fått göras om till ett pilotprojekt som just nu pågår i åtta kommuner; Ljusdal, Arjeplog, Pajala, Bengtsfors, Västervik, Sotenäs, Älvdalen och Hudiksvall. Där har satsningen i vissa fall resulterat i en slags gemensamma logistikhubbar som alla fraktaktörer använder som ombud. Det innebär att paket från PostNord, DB Schenker, DHL, Bring och Bussgods körs till samma hubb för att sedan gemensamt köras ut av en och samma aktör. I Ljusdal, där projektet har kommit längst, körs varorna i dagsläget ut av det lokala åkeriet SNX Logistik.

LÄS ÄVEN: Fraktleverantörer gör gemensam sak - ska effektivisera leveranserna

"Har inte lagt det på hyllan"

Enligt Olle Janrik har det varit lättare att samarbeta i glesbygden, där flera fraktleverantörer sedan tidigare inte har någon direkt verksamhet.

Det är en jättestor grej att vi lyckats vända trenden, att leverantörerna går tillbaka till orter de tidigare lämnat.

Vem är det annars som ska köra ut paketen? Turas man om eller delar fraktaktörerna upp kommunerna mellan sig?

Det är en av sakerna vi har kvar, att hitta den enklaste lösningen för hur varorna ska köras ut. Oftast är det transportörerna som har möjlighet att förhandla om detta, och det har de i alla fall inte sagt nej till. Svårigheten är att få alla operatörer att samarbeta. Men nu är vi hyggligt överens.

Annons

Den ursprungliga planen, att göra alla paketombud leverantörsoberoende, har det alltså inte blivit så mycket med. Åtminstone inte ännu.

Vi har inte lagt det på hyllan. Men vi tar det här steget först och ska försöka få effektivitet i det. Sedan tar vi nästa steg men där är vi inte än.

När vi senast hördes sa du att ni var på steg två av åtta i det här projektet, var är ni nu?

Kanske på steg tre eller fyra. Innan vi kan gå vidare måste vi sätta det här och det tar lite tid. Men det är klart att man måste ha en positiv och ambitiös inställning.

"Får ta det stegvis"

En annan utmaning är att ett samarbete mellan fraktleverantörerna hade krävt att alla använder samma tekniska system med exempelvis likadana koder. Annars blir det helt enkelt för komplicerat för egentligen alla inblandade parter.

Olle Janrik menar att de flesta logistikaktörer ser att öppen data skapar effektivitet, men att det kan vara svårt att gå från ord till handling.

Men det kommer. Det är bara en tidsfråga innan man ser fördelarna och är mindre rädd för riskerna. Man får ta det stegvis.

Parallellt med ombudsprojektet pågår diskussioner i branschen om hur paketskåpen kan göras leverantörsneutrala. Få vill se en framtid där fem skåp, ett för varje leverantör, står på rad runt om i svenska städer. Olle Janrik menar att diskussionen rörande paketskåp mycket väl kan ge effekt även när det gäller ombuden.

Ja, för skåpen står i storstäderna och storstad går alltid före landsbygd för det finns mer pengar i det. Egentligen handlar det om exakt samma mjukvara så har man väl löst det där så kan man ta sig an ombuden samtidigt. Paketskåp är ju egentligen en variant av ombuden.

Annons