Skulle spåra influencer-fusk – ”inte så mycket som väntat”

Upptaxering på 1 miljon.

I februari kom nya regler för hur marknadsföring på sociala medier och i bloggar ska reklammarkeras. Detta efter att Konsumentverket granskat hur influencers jobbar med marknadsföring i dessa kanaler under de senaste två åren. Sedan 2018 har även Skatteverket granskat influencerbranschen.

LÄS ÄVEN: Här är de nya reglerna för marknadsföring med influencers

Annons

I början påminde myndigheten främst  influencers om vad som gäller när man tar emot produkter eller tjänster för att marknadsföra dem i sina sociala kanaler. Men i fjol införde Skatteverket systematiska kontroller.

Vi har sett att det kan bli fel, vi har influencers som till exempel skriver om en renovering av ett badrum där man fått en förmån som inte redovisats som en förmån, sa Henrik Kisterud, kontrollsamordnare på Skatteverket, till Breakit i ett tidigare uttalande.

Skattereglerna är klara, får man en kontant ersättning eller betalt i form av produkter, då är det en skattepliktig ersättning. Medieköparna ska lämna kontrolluppgift och betala sociala avgifter, influencers ska betala skatt.

Nu uppger Svenska Dagbladet att Skatteverkets granskning av bland annat medieköpare, som anges vara bolag som hjälper företag att marknadsföra sig via influencers, inte har gett det resultat som man hade räknat med.

Av olika skäl har det inte blivit lika många beslut som vi trodde från början. Vi hade trott att kontrollerna skulle bli mer omfattande. Vi har inte fått fram de resurser vi velat ha, säger Henrik Kisterud till SvD.

Den kartläggning vi gjorde under hösten har inte visat så mycket som väntat.

Sedan myndighetens beslut om granskning har mellan fem och tio utredare arbetat med frågan kontinuerligt. Men hittills har Skatteverket endast kommit fram till ett beslut gällande en medieköpares upptaxering, vilken ligger på cirka 1 miljon kronor.

På ett sätt är det bra att vi inte hittat så mycket felaktigheter i de kontroller vi gjort. Men det finns också mycket okunskap och där är det viktigt att vi fortsätter ge information så att det blir rätt från början, säger Henrik Kisterud.

Annons

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!