Slappna av på lagret – pris är mycket viktigare än leveranstid

En dag extra är inte hela världen?

Efter Black Friday är det inte ovanligt att fraktbolag och även e-handlare kämpar med ett berg av order. Beställningar tar ofta lite längre tid att nå ut till kunderna och detta gör kanske inget.

Leveranstiden är nämligen långt ifrån viktigast, enligt en undersökning som Trustpilot genomförde den 1-4 november. Det viktigaste är istället priset, något som ju också ofta är lite lägre under just Black Friday.

Annons

För kunden har pris och utbud länge varit e-handelns största fördel och det visar även vår studie, säger Martin Mürbeck, Europachef på Trustpilot, i ett pressmeddelande.

"Ett positivt besked för e-handeln"

39 procent av de tillfrågade pekar ut pris som det absolut viktigaste vid onlineshopping. Detta följs av produktgarantier, utbud, omdömen och trygghetsmärken. Först på plats sex kommer leveranstiden, där endast 3 procent anger att den är viktigast.

I takt med att e-handeln ökar är logistik en stor utmaning för branschen, speciellt vid intensiva handelsdagar. Vår studie visade att färre dagars leverans inte är viktigast för kunden, vilket är ett positivt besked för e-handeln och paketombud inför Black Friday, säger Martin Mürbeck.

Det ska tilläggas att yngre människor är mer benägna att ranka leveranstid högre. Bland åldersgruppen 18-29 år var det dock endast 5 procent som tyckte att leveranstiden är viktigast. Trustpilot drar därmed slutsatsen att leveranstid inte är avgörande för kunder under Black Friday.

LÄS ÄVEN: Logistikforskaren: “E-handel kan faktiskt vara bättre för miljön”

Annons