ANNONS

Slut på kräftgången: "Förutsättningarna starkare än på länge"

Emma Hernell och William Lindquist
Prognosen som får handeln att andas ut.

Efter ett händelserikt år går 2025 mot sitt slut och framtidstron återvänder till svensk handel. Det rapporterar HUI Research. Trots att omvärldsläget är fortsatt instabilt syns nu flera ljusglimtar som får optimismen att spira kring både ekonomin och detaljhandeln. Hushållen kliver in i det nya året med stärkt köpkraft och återvunnen framtidstro, vilket öppnar för nya konsumtionsmöjligheter.

ANNONS

Orsaken till den positiva utvecklingen är en kombination av avmattande inflation, ett stabilare ränteläge och en expansiv höstbudget. Dessa faktorer har successivt byggt upp hushållens ekonomiska självförtroende igen.

För e-handlare och butiker inom sällanköpsvaruhandeln är signalerna tydliga. Efter en trög inledning på året har tillväxten börjat ta fart.

HUI Research bedömer att tillväxten i löpande priser (sällanköp) landar på 4,5 procent för helåret 2025. Prognosen för 2026 ligger på 4 procent, följt av 3,5 procent för 2027.

Förutsättningarna för ökad konsumtion framöver är starkare än på länge, vilket leder till ett välkommet lyft för svensk ekonomi och detaljhandeln under 2026 och 2027, säger William Lindquist, analytiker på HUI Research.

Även om helhetsbilden ljusnar ser utvecklingen olika ut beroende på bransch. Lågprishandeln fortsätter att gå starkt och visar inga tecken på att bromsa in.

Men för modehandeln är läget mer utmanande. Där pressas marginalerna av konkurrens från både second hand-marknaden och utländsk online-handel.

Modehandeln förväntas utvecklas i något svagare takt, men lågprishandeln visar inga tecken på att bromsa in, säger Emma Hernell, vd på HUI Research.

Blicken riktas även mot dagligvaruhandeln där en stor förändring sker våren 2026. Den 1 april halveras livsmedelsmomsen. Detta väntas bromsa prisökningarna på mat och ge branschen en ordentlig skjuts i försäljningsvolym. När matkostnaderna dämpas kan det även frigöra utrymme för annan konsumtion.

HUI sätter prognosen för total detaljhandel i löpande priser till 4,5 procent för 2025, och 2,5 procent för 2026. För 2027 landar prognosen på 3,5 procent.

Justerat för inflation, mätt i fasta priser, är prognosen 2,5 procent för 2025 och 3 procent för de två nästkommande åren.

Volymtillväxten bedöms tillta under 2026 och 2027 då konsumtionsmöjligheterna av dagligvaror ökar till följd av stärkt köpkraft och halverad livsmedelsmoms, säger William Lindquist.

ANNONS
Izabella Borowska
izabella@ehandel.se