Enligt betalbolaget Paypals senaste mätning ökade den svenska e-handelsförsäljningen med hela 42 procent under årets första kvartal, trots att bolagets undersökning inkluderar kategorin resor - ett segment där försäljningen dämpats med 57 procent under 2020. Det rapporterar DiDigital.
LÄS ÄVEN: Så handlar vi dagligvaror i pandemin – det har ökat mest
Den kategori som däremot flög mest i fjol var kosmetik. Den kategorin ökade med hela 172 procent. Och är man inte intresserad av kosmetik, så kanske man är taggad på dataspel, det segmentet ökade nämligen näst mest med 133 procent. På tredje plats landade mat och dryck som växte med 110 procent.
Svenska handlare fortsätter att öka digitalt och ser ut att fortsätta slå nya rekord. Vi har en mycket stadigare tillväxt än de flesta, säger Jonas Breding, chef för norra Europa på Paypal, till sajten.
I Sverige ökade handelsförsäljningen med hela 42 procent under kvartalet, som ovan nämnt. I Europa ligger den siffran på på 32 procent. Anledningen till att det går så bra för vårt avlånga land är, enligt Tillväxtverket, att Sverige är bra på export. I andra europeiska länder växer främst den inhemska handeln, och man jobbar relativt lite med export.
Något som Tillväxtverket också tycker är betydande är att 99,9 procent av alla företag i Sverige enligt myndigheten klassas som små och medelstora bolag. Dessa står dessutom för 60 procent av den totala omsättningen.
Det finns en otroligt stor digital kompetens utanför storstäderna som storbolagen inte är lika snabba att ta tillvara på. Små och medelstora företag på landsbygden har varit bäst i Europa på att utnyttja de försäljningsmöjligheter som pandemin har fört med sig och leder utvecklingen just nu, säger Jonas Breding.