SMS:et som fällde Ellos – ”finns inga begränsningar”

"Inte ens en asterisk".

Ett reklam-sms som modesajten Ellos skickade anmäldes till Reklamombudsmannen som nu har fällt företaget. I smset hade Ellos skrivit:

LÄS ÄVEN: Isabella Löwengrip fälls igen – Ellos: ”Vi ansvarar inte”

Annons

Happy shopping. Du får 40% på dyraste varan på Ellos kollektioner och 30% på dyraste märkesvaran. Kod: 415563 gäller till och med 16/5.

bit.ly/2yNPk2Y

Avreg: SMSa ELLOSSTOPP till 71550.

Personen som anmälde företaget menar att reklamen är vilseledande eftersom Ellos inte tillägger att speciella villkor gäller för "30 procent rabatt på märkesvara".

I smset står att man får 30 procent rabatt på märkesvara utan någon form av upplysning om att villkor finns. Inte ens en asterisk finns med i sms:et. Först när man lagt varan i varukorgen och fyller i rabattkoden kommer villkoren upp som säger att erbjudandet inte gäller vissa märken, nämligen 37 varor, skriver anmälaren till RO.

Ellos svarar kort och gott att man inte ser vad problemet är, eftersom en länk till erbjudandet skickades med.

Ellos anser att villkoren väl motsvarar det erbjudandet gäller. Vid användande av länken i smset eller då personen går in på annonsörens webbplats för att utföra ett köp finns möjligheten att under ”mina sidor” se de erbjudanden som finns för varje person. Där finns flera erbjudanden och tillika villkor för vart och ett av erbjudandena.

Genom länken i smset kommer automatiskt de villkor upp som hör till det aktuella erbjudandet när personen vill använda erbjudandet, och således ges information om vad som gäller specifikt för det erbjudandet.

Annons

Reklamombudsmannen konstaterar bland annat att "direkta eller indirekta påståenden i reklamen måste stödjas av bevisning med minst den annonserade styrkan". RO tillägger att bedömningen görs utifrån hur målgruppens genomsnittskonsument rimligen uppfattar marknadskommunikationen "vid en flyktig kontakt".

I smset finns inga begränsningar. Däremot finns flera be­gränsningar under ”mina sidor” på webbplatsen eller när kunden väljer att handla på webbplatsen. Påståendet i smset upp­fattas sannolikt, av en genomsnittskonsument, som att det är 30 pro­cen­t rabatt på den dyraste märkesvaran när kunden beställer varor från annon­sörens webbplats, trots att så inte är fal­let. Reklamen är därför vilse­led­an­de och strider därmed mot artikel 5 i ICC:s reg­ler, skriver RO.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!