Isabella Löwengrip fälls igen – Ellos: ”Vi ansvarar inte”

"Silke" visade sig vara polyester och elastan.

Isabella Löwengrip fälls igen. Ännu en gång handlar det om ett sponsrat blogginlägg där hon uppmärksammar plagg från Ellos, men den här gången är det hennes påståenden som upprört anmälaren.

LÄS ÄVEN: Isabella Löwengrip fälld: ”Genomsnittlig konsument förstår”

Annons

Den 22 november 2019 på bloggen Isabellalowengrip.se skrev influencern om att fler borde investera i hållbara plagg samtidigt som hon lyfte ett designsamarbete mellan henne och modeföretaget Stylein som skapades för Ellos. Hon tipsade bland annat om en polotröja som skulle vara tillverkad av merinoull och kashmir samt en kjol av silke.

Det som anmälaren reagerade på var dock att polotröjan inte alls var gjord av merinoull och innehöll endast fem procent kashmir samt att kjolen inte innehöll ett spår av silke.

Influencerns påstående om att polotröjan innehåller en blandning av merinoull och kashmir är vilseledande. Enligt informationen på annonsörens webbplats innehåller produkten 59 procent polyamid, 23 pro­cent viskos, 10 procent ull och 5 procent kashmir. Även påståendet ”Silkeskjolen Saint Tropez” är vilseledande, då produkten innehåller 96 procent polyester och 4 procent elastan, skrev anmälaren till RO.

Enligt annonsören, som i detta fall är modebutiken Ellos, är det Isabella Löwengrip som ansvarar för att information i hennes kanaler är korrekt. Ellos har presenterat rätt produktinformation på sin sajt och menar att företaget därmed inte vilseleder sina kunder.

Isabella Löwengrip valde att inte yttra sig i ärendet, men redigerade texten i sitt blogginlägg efter anmälan. I dagsläget har hon tagit bort informationen om vad kjolen och polotröjan är tillverkade av.

Reklamombudsmannen konstaterar att reklamen är vilseledande och att den därmed strider mot Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation.

En genomsnittskonsument uppfattar sannolikt påståendet att polotröjan innehåller en bland­ning av merinoull och kashmir, som att plagget till övervägande del består av denna bland­ning och inte endast innehåller 5 procent kashmir och 10 procent ull. Reklamombudsmannen finner vidare att påståendet ”Silkes­kjolen Saint Tropez” sanno­likt upp­fattas som att plagget är en silkeskjol och inte ett plagg som innehåller 96 procent polyester, förklarar RO i sin bedömning.

Annons
Annons