Sneakerskungarna tripplar resultatet – 60 miljoner i Sverige

Från 300 till 500 miljoner.

Förra året så fick vi se Axel Arigato trotsa pandemin när deras siffror för 2020 släpptes och visade på fortsatt stark tillväxt, med lönsamhet. I september i fjol bytte man även e-handelsplattform för att accelerera den globala försäljningen. Då meddelade bolaget även att onlineförsäljningen dubblats.

LÄS ÄVEN: Svenska sneakersfenomenet trotsade krisen – vände till vinst

Annons

Nu har Breakit fått tag på facit för 2021 och det verkar inte vara något som stoppar sneakersfenomenet. Omsättningen går nämligen från runt 300 miljoner kronor, 2020, till strax under 500 miljoner för 2021.

Och lönsamheten hänger med. Resultatet på sista raden ökar från 11,8 miljoner kronor, 2020, till 36,3 miljoner i fjol.

Under de kommande åren planerar bolaget att etablera fler butiker och utöka butikskedja, främst i Europa och USA. Samtidigt görs investeringar i personal och marknadsföring för att driva tillväxt och etablera varumärket världen över, skriver bolaget i årsredovisningen.

I rapporten ska det även avslöjas att Sverige står för 60 miljoner kronor av omsättningen. Det är alltså uppenbart att Axel Arigato är stora internationellt och det ska också vara där tillväxten främst sker.

Annons