Snusbolaget tog en rejäl portion i Sverige – ”från offline till online”

Fler återkommande kunder bakom tillväxten.

Haypp Group, som ligger bakom varumärken som Snusbolaget.se i Sverige och Snuslageret.no i Norge, visar upp siffrorna för sitt 2020. Och trots ett utmanande år, som dessutom innehöll en mängd investeringar, stoltserar man med en stark tillväxt.

Snusbolaget ökade omsättningen med 40 procent och och landade på 740 miljoner kronor i Sverige. För norska Snuslageret gick det ännu bättre. Där rusade nämligen försäljningen med 190 procent och man gick därför om den svenska marknaden. Totalt sålde man för 800 miljoner kronor i vårt västra grannland.

Annons

Prognosen för framtiden är att vi både i Sverige och Norge kommer att följa marknadens utveckling med en genomsnittlig årlig ökning på 40 procent drivet av rökare som konverterar till nikotinportioner och handel som flyttar över från offline till online, säger Markus Lindblad, Head of External Affairs på Haypp Group, till Ehandel.

Bolaget rekryterade ett stort antal nya medarbetare på den svenska marknaden och investerade även i ett nytt lager. I Norge i sin tur investerade man i ny IT-infrastruktur. Men man lyckades hålla rörelsemarginalen till 3 procent för hela gruppen.

Och även om det fanns en viss pandemieffekt på försäljningen i Norge, menar man att den inte var den främsta orsaken bakom försäljningssuccén i landet.

Gällande Covid såg vi en stor ökning i Norge under mars månad. I övrigt är tillväxten helt driven av ökad kundnöjdhet där nya kunder i allt större grad stannar hos oss. Det vill säga förbättrad retention Det stämmer även överens om den reviderade strategin som bolaget antog under 2020 och som bygger på att öka antal återkommande kunder snarare än till exempel sålda dosor, säger Markus Lindblad.

Annons