Sommarsatsningen misslyckades – då föll försäljningen

"Föll inte ut som förväntat".

Juli blev en sval månad för Clas Ohlson. Försäljningen föll med 4 procent och landade på 699 miljoner kronor. Än värre gick det för den organiska försäljningen, som backade med 7 procent jämfört med period förra året.

I e-handeln såg det däremot lite ljusare ut. Försäljningen online såg nämligen en ökning på 2 procent och uppgick till 63 miljoner.

Annons

Marknadsklimatet i juli månad var svagt. I ljuset av inflation och ett mer osäkert omvärldsläge var kunderna mer avvaktande. Vår satsning på en stark säsong med större lager av relevanta sommarprodukter föll inte ut som förväntat, säger Kristofer Tonström, vd och koncernchef på Clas Ohlson, i en kommentar.

Allt sammantaget innebär det att försäljningen under perioden maj till juli backade med 1 procent till 2,044 miljarder.

Men trots att utmaningarna hopar sig även fortsättningsvis hänger man inte läpp hos Clas Ohlson. Istället planerar man för att få fart på tillväxten igen.

I likhet med marknaden i stort ser vi också hur högre inköpspriser, liksom högre transportkostnader, nu får tydligare genomslag efter att tidigare i större utsträckning kompenserats av mer gynnsamma valutaeffekter. Vi ser nu fram emot den viktiga höstsäsongen med ett relevant sortiment med prisvärda produkter och har fortsatt fullt fokus på vår tillväxtplan, säger Kristofer Tonström

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Tack!