Under 2024 ökade företagets försäljning av sängar online med hela 35 procent, en framgång som fortsätter in i innevarande år. Det framgår av siffror från bolagets senaste bokslut och kommentarer från ledningen.
2024 ökade vi vår sängförsäljning via e-handel med hela 35 procent, och vi har fortsatt in i 2025 med fin ökningstakt med hittills 20 procent mot föregående år, säger Linda Ahnfeldt, marknadschef på Sova, till Ehandel.se.
Tillbehörssidan visar även den en fin utvecklingskurva, vilket ger e-handeln i sin helhet tillväxtsiffror på starka 23 procent.
Enligt Linda Ahnfeldt står företagets egna varumärken, som 24SJU på sängsidan och Stunda för tillbehör, för en betydande del av den digitala framgången.
Bäddar för fysisk expansion
Den positiva utvecklingen online har gett Sova muskler att fortsätta sin fysiska expansion. Företaget, som öppnade en ny butik i Borås i december, meddelar nu att man inom kort öppnar ytterligare två butiker: en på Solåsen i Jönköping och en på Bernstorp i Malmö. Därmed utökas butiksnätet till totalt 23 enheter.
Solåsen med sitt strategiska läge i en växande stad som Jönköping och expansiva Bernstorp i utkanten av Malmö är båda handelsplatser med stora upptagningsområden och mycket trafik. Perfekta komplement till vårt befintliga butiksnät, säger Johan Forssman, vd på Sova.
Strategin är att kombinera den starka e-handeln med en personlig kundupplevelse i butikerna, där certifierade sängexperter ska guida kunderna.
Nu ser vi fram emot att bli en omniaktör även i Jönköping och hjälpa fler till en bättre sömn, avslutar Linda Ahnfeldt.
Sova, som är en del av den globala koncernen Tempur Sealy International, har sitt huvudkontor i Malmö och sysselsätter cirka 150 anställda i Sverige.