Spaghettikaos i fabriken – e-handlare ryckte ut

Räddade flera ton pasta.

E-handeln Matsmart fick rycka ut när förpackningarna till Kungsörnens spaghetti inte blev som de skulle. Matsmart, som grundades 2012, köper in matvaror som inte kan säljas på grund av till exempel kort bäst före-datum, överproduktion, förpackningsbyten och säljer dem till rabatterade priser via sin onlinehandel.

Efter ett produktionsfel saknade hundratals spaghetti-förpackningar tryck, något som gör att de inte kan säljas i vanliga matvarubutiker. Nätsajten blev räddningen för flera ton pasta, som annars skulle ha slängts.

Annons
Annons

Samarbetet ser till att en fantastisk produkt blir till glädje för kunder över hela Sverige, säger Matsmarts vd Karl Andersson i ett pressmeddelande och fortsätter:

Det visar att matsvinn kan undvikas om man tänker i nya banor. Rent affärsmässigt finns det också fördelar, då Kungsörnen får chansen att nå nya kunder, fortsätter han.

Även Kungsörnen verkar nöjda, trots missen med pastaförpackningarna.

Tack vare samarbetet med Matsmart kunde vi hitta en lösning som innebär att vi kan rädda spaghettin. Det är ett hållbart samarbete som dessutom ser till att slutkonsumenten kan fynda spaghetti till ett lägre pris än vanligt, säger Jenny Huber, Brand & Portfolio Manager Pasta, på Kungsörnen.

Fortsätter locka nya kunder

Det går bra för Matsmart, som trots att de nyligen fick avsluta sin satsning i Norge på grund av för höga tullar, fortsätter att öka sin tillväxt och locka till sig nya kunder. Deras e-handel finns i dag på den svenska och finska marknaden.

LÄS ÄVEN: Matsmart växte med 75 procent – omsatte 277 miljoner

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!