ANNONS

Spontan kampanj kostade 11,7 miljoner - "ett gupp på vägen"

Rickard Lyko, vd
"Exceptionellt stora beställningar".

När Lyko skulle stresstesta sitt nya automatiserade lager i Vansbro gick inte allt som planerat, det gick bättre. En tvådagarskampanj, avsedd att testa systemets gränser, exploderade på sociala medier och blev viral. Den oväntade succén gav en första inblick i det nya lagrets utmaningar vilket i sin tur ledde till tillfälliga förseningar samt engångskostnader på 11,7 miljoner kronor.

ANNONS

Skönhetsföretaget presenterade idag sin rapport för det tredje kvartalet. Omsättningen ökade med 8,5 procent till 827,2 miljoner kronor. Rörelseresultatet (EBIT) landade på 2,4 miljoner kronor, en minskning från 8,3 miljoner kronor motsvarande period föregående år. Samtidigt var rörelsemarginalen 0,3 procent.

För perioden januari till september uppgick omsättningen till cirka 2,7 miljarder kronor, en tillväxt på nära 9 procent. Rörelseresultatet för samma period förbättrades till cirka 62 miljoner kronor, jämfört med cirka 41 miljoner kronor året innan.

Den stora händelsen under kvartalet var driftsättningen av bolagets nya lagerautomation, som skedde i juli.

Efter lanseringen behövde vi stresstesta systemet. För att skapa en hög ordervolym genomförde vi en tvådagarskampanj med våra egna varumärken. Kampanjen blev viral i sociala medier, vilket resulterade i exceptionellt stora beställningar och ordervolymer, säger vd:n Rickard Lyko i rapporten.

Orderflödet överträffade förväntningarna och beställningarna var ofta större än normalt. Detta krävde delleveranser och en del manuell hantering, vilket ledde till förseningar, ökade fraktkostnader och längre ledtider.

För att skydda kundlöftet tog Lyko ett medvetet beslut att tillfälligt dra ner på marknadsföringen och prioritera att hantera befintliga order.

Men kampanjen påverkade bruttomarginalen negativt, och tillsammans med uppstartskostnader för lagret uppgick engångskostnaderna till 11,7 miljoner kronor under kvartalet.

Ett tydligt gupp på vägen, men vi kom ut med ett positivt resultat, eftersom vi nu är bättre förberedda än någonsin för framtida högsäsonger, säger Rickard Lyko.

Att systemen nu är redo för högsäsongen visade sig vid nästa stora försäljningstopp. Lanseringen av adventskalendrarna i slutet av september beskrivs som en "triumf". Kalendrarna sålde slut snabbare än någonsin, och e-handelsplattformen hanterade anstormningen smidigt och satte nya rekord i antal order per minut och timme.

Försäljningen i Norden fortsätter att utvecklas väl och ökade med 9,6 procent under kvartalet. Försäljningen i segmentet Europa minskade däremot med 16,2 procent. Inför årets sista kvartal, som historiskt ska vara bolagets starkaste, planerar Lyko att öka sina marknadsföringsinsatser.

ANNONS
Izabella Borowska
izabella@ehandel.se