Sportbutiken mixar B2B och B2C – når 150 miljoner

"Finns stora tillväxtmöjligheter".

Den norskgrundade sportutrustningsbutiken Milrab riktar sig både till B2B- och B2C-kunder i Norge, Sverige och Finland. Sist vi skrev om företaget firade Milrab en försäljningstillväxt på 58 procent och en vinstökning med 33 procent. Då berättade bolaget att man, med den tillväxttakten, siktade på att omsätta över 150 miljoner norska kronor under 2019.

LÄS ÄVEN: E-handeln spräckte 100 miljoner – nu siktar de mot en halv miljard

Annons

Nu avslöjar Milrab att man nått sitt mål. För helåret rapporterar företaget att omsättningen landade på 150 miljoner norska kronor, vilket motsvarar cirka 156 miljoner svenska kronor. Det är en ökning med 50 procent från föregående år, rapporterar vår norska systersajt.

Målet är att nå 500 miljoner norska kronor inom de närmaste åren, och att Milrab ska sträcka sig långt utanför Norden, har företaget tidigare kommunicerat.

När Milrab startades 2005 var målgruppen den norska B2B-marknaden. De militära specialstyrkorna var då företagets enda kunder, men när kunderna även som tjänstlediga visade intresse för företagets produkter insåg Milrab potentialen i B2C-handeln.

Idag är sportbutiken tillgänglig för kunder i båda kategorierna, men grundaren Finn Magnus Torall menar att det främst är B2B-försäljningen som drivit tillväxten under året.

Det är viktigt att förstå vad kunderna vill ha och hålla ett öga på vad de gör istället för att spekulera, säger han.

Jag brukar säga att B2B-branschen är "lite sen till festen". B2B-marknaden befinner sig fortfarande i ett tidigt skede jämfört med B2C-handeln, men det finns stora tillväxtmöjligheter på B2B-marknaden.

Annons