Sportfiskeprylar efter noteringen: ”Inte samma tillväxt som tidigare”

"Med vår storlek bör vi ha fördelar mot konkurrensen".

Sportfiskeprylar.se, eller Söder Sportfiske som butiken heter, noterades i september. Nu har bolagets första rapport, efter att man gjort entré på börsen, presenterats. Det rapporterar Breakit.

Under det senaste kvartalet ska omsättningen ha ökat med nära 10 procent, jämfört med samma period i fjol, och landat på 58 miljoner kronor. Samtidigt ska rörelseresultatet stigit med runt 16 procent och summerats till en vinst på 7,4 miljoner kronor.

Annons

Under Q3 har vi levererat tillväxt både inom den svenska och internationella affären med god lönsamhet. Detta trots att vi fortsatt möter tuffa jämförelsetal och ser utmaningar i varuförsörjningen, skriver Viktor Gullbrand, vd på Söder Sportfiske AB, i rapporten.

De utmaningar som bolaget syftar på ska till stor del handla om de globala logistiksvårigheterna som kom med pandemin. Företaget skriver att man haft "en begränsad tillgång till många produkter och längre ledtider än normalt". Något som man dock inte ser påverkar verksamheten.

Vi har sedan tidigare tagit höjd för detta i vårt lager och ser att vi med vår storlek bör ha fördelar mot konkurrensen i detta avseende.

Under kvartalet växte företagets internationella försäljning med drygt 52 procent, men Sverige är fortsatt huvudmarknaden.

Tillväxten för utlandet är procentuellt lägre än tidigare kvartal vilket är förväntat då vi gradvis möter högre försäljningssiffror som jämförelse. Responsen från kunderna är fortsatt positiv och vi ser ett stadigt inflöde av nya kunder och även en växande skara återkommande kunder

I rapporten har bolaget även summerat siffrorna för årets första halvår, där intäkterna ökade med 25 procent. Man räknade även ut att tillväxt uppgick till 19 procent under årets första nio månader. Vilket kan jämföras med att tillväxten under helåret 2020 låg på 57 procent.

I år ser vi inte samma marknadstillväxt i e-handelskanalen som vi blivit vana vid då ökningen under 2020 var extrem. De underliggande drivkrafterna är dock intakta och på sikt är vi övertygade om att tillväxten för e-handelskanalen kommer att ta fart igen, skriver Viktor Gullbrand.

Under 2020 landade den totala omsättningen på 166,6 miljoner kronor, och vinsten uppgick till 18,4 miljoner.

Annons

Annons