Sporthandeln backar igen – online stod för största tappet

Minskar för sjunde kvartalet i rad

Det såg lovande ut för landets sporthandlare under årets tredje kvartal. Sen kom det fina höstvädret och förstörde allt. Det visar nya siffror från Branschorganisationen Svenskt Sportforum.

Enligt rapporten Sportindex minskade sporthandelns försäljning med 1,7 procent under kvartalet. Anledningen sägs vara värmeböljan i september som blev ett sänke för branschen.

Annons

Kvartalets första två månader var riktigt starka med bra tillväxt jämfört med föregående år, medan kvartalets sista månad var betydligt segare då vädret var utmanande för vår del. Det var för varmt för att försäljningen av höstjackor med mera skulle ta fart, säger Daniel Löfkvist, operativ chef och vice vd för Stadium Group.

Hoppas på lång kall vinter

Tredje kvartalet inleddes svagt positivt för sporthandeln, särskilt för segmentet skor som kunde stoltsera med tvåsiffriga tillväxttal i både juli och augusti. Löparskor var den största tillväxtmotorn inom segmentet.

Men september bjöd på en värmebölja som gjorde att försäljningen av höstrelaterade varor, så som jackor, inte tog fart ordentligt. Försäljningen föll med 8 procent i september vilket gjorde att hela kvartalet landade på minus.

Något som även innebär att försäljningen i sporthandeln sjönk för sjunde kvartalet i rad.

Det visar återigen att vädrets påverkan är starkare än den ekonomiska konjunkturen när det gäller utvecklingen för enskilda produktkategorier i sporthandeln. Nu hoppas vi på en tidig och lång vinter med kyla och snö som stimulerar alla vinterkategorier, säger Lars Palmgren, vd för koncernen SGN Sport Sverige där Team Sportia, Sportringen och Bike Nation ingår.

Sedan förra hösten har e-handeln uppvisat högre tillväxttal än de fysiska butikerna, men den trenden bröts under det tredje kvartalet då e-handeln backade med mer än 10 procent.

Annons