Sportjätten omsatte 490 miljoner online – backade i Sverige

E-handeln minskade med nära 20 procent.

Sportkedjan XXL har nu delgett siffrorna från årets första kvartal, som många andra företag idag, och storyn är inte helt olika andra företag. Omsättningen minskade något och resultatet tar en smäll.

XXL säger dock att man vunnit marknadsandelar under svåra väderförhållanden. Det är dock endast i Österrike som vi hittar tillväxt under perioden, och det är företagets minsta marknad.

Annons

XXL tog marknadsandelar på alla marknader under första kvartalet 2022, under utmanande vinterförhållanden för hela sportbranschen, skriver företaget i rapporten.

I Sverige backade försäljningen med 16 procent till 540 miljoner norska kronor och rörelseresultatet minskade från 72 till 26 miljoner norska kronor.

Totalt sålde kedjan för runt 2 miljarder norska kronor under kvartalet, med ett rörelseresultat på 75 miljoner. Samma period i fjol omsatte man nära 2,2 miljarder med ett resultat på 207 miljoner.

Försäljningen online sjönk även den under perioden.

E-handelsförsäljningen minskade med 19,4 procent från Q1 2021 till Q1 2022, vilket motsvarar 23,2 procent av koncernens totala rörelseintäkter.

Detta betyder i sin tur att e-handeln hos XXL omsatte 460 miljoner norska kronor under perioden, eller 490 miljoner i svenska kronor.

Annons