Sportjättens storsatsning: Köper paketskåp och gör om 80 butiker

"Målet har varit att skapa en fantastisk köpupplevelse".

Den norska sportjätten Gresvig Retail Group äger och driver tre varumärken inom sportsegmentet, varav Intersport förmodligen är det mest kända utanför Norges gränser. Och det är uppenbart även det varumärket bolaget framgent satsar mest på. Sent i går kväll gick nämligen Gresvig ut med nyheten att 80 av företagets butiker ska brandas om till Intersport under de kommande månaderna.

I rebranding-projektet ingår även satsningar på att göra butikerna mer anpassade för omnihandel. Som en del i det har Gresvig-gruppen investerat i paketskåp som ska användas till en satsning på Click & Collect. Först ut med de nya skåpen blir Intersport-butiken i norska Sandvika. Där kan kunderna alltså numera handla sina varor i Intersports nätbutik, för att sedan hämta upp dem i det utplacerade skåpet.

Annons

Det främsta målet med pilotbutiken har varit att skapa en fantastisk köpupplevelse för alla kunder som är intresserade av sport. Butiken kommer dessutom att användas som en plattform för Gresvig att testa ny teknik och nya trender som ska säkerställa att företaget kan fortsätta att förse kunderna med framtidens köpupplevelse, säger Gresvigs vd Lars Kristian Lindberg i ett pressmeddelande.

Premiärprojekt för leverantören

Skåpen, som av allt att döma alltså snart blir betydligt fler till antalet, har Gresvig beställt av leverantören StrongPoint. De ska kunna stå både inom- och utomhus, och kunden får tillgång till sin vara med hjälp av en kod i ett sms.

Hittills har StrongPoint främst levererat paketskåp till dagligvaruhandeln, och då främst i form av kylda skåp som passar till varor som måste stå kallt.

Det här är vår första riktiga Click & Collect- installation för andra typer av varor, som till exempel kläder och sportutrustning. Det nya skåpet som vi installerar i Sandvika öppnar verkligen dörren för en mycket bredare grupp av företag med olika typer av sortiment, säger Jacob Tveraabak, vd på StrongPoint.

Utöver Intersport driver Gresvig-gruppen varumärkena G-Sport och Sportshuset Outlet i Norge. Koncernen har totalt 220 butiker med en samlad omsättning på över 5 miljarder norska kronor.

LÄS ÄVEN: Paketskåpen tar över Sverige - hur är tillgängligheten?

Annons