Stadens besked efter H&M:s dråpslag: “Satt under hård press”

"Går inte att tvinga någon att gå till en butik".

Naturkompaniet, Hemtex, Clas Ohlson, och nu senast Åhléns. En rad butikskedjor har under de senaste åren valt att lämna stadskärnan i Helsingborg för att istället nöja sig med en lokal i gallerian Väla Centrum, så ligger cirka tio minuters bilväg från stadens centrum. I helgen stod det även klart att H&M väljer att lämna centrala Helsingborg.

LÄS ÄVEN: Besvikelsen stor efter H&M:s tuffa besked: “Borde inte vara tillåtet”

Annons

Många alternativ

Beskedet beklagas av Emma Håkansson, tillförordnad vd för Helsingborg City, ett bolag som enligt den egna hemsidan drivs med ambitionen att “stärka attraktiviteten i stadskärnan”.

Var det ett väntat besked?

Inte specifikt att just H&M skulle lämna, men att större retailaktörer ser över sin strategi, det är något som har pågått en längre tid. Och den utvecklingen har påskyndats av pandemin.

Emma Håkansson berättar att många av hyresavtalen i centrala Helsingborg traditionellt sett har varit på antingen fem eller tio år. I fallet med H&M hade avtalet nu gått ut.

Men vad beror den här utvecklingen på, att kedjor väljer att lämna centrala Helsingborg?

Det handlar om e-handeln och om fysiska köpcentrum utanför stan. Just Helsingborg befinner sig i ett bälte med många alternativ. Det finns ett relativt stort utbud och vi är många människor på en ganska liten yta.

Följer utveckling i USA

Utöver närheten till Väla Centrum lyfter Emma Håkansson fram närheten till Malmö och andra städer och köpcentrum i närheten. Samt e-handeln, som ju har vuxit i både utbud och service de senaste åren.

Just e-handeln kan även komma att slå hårt mot landets köpcentrum, tror Emma Håkansson.

Annons

Det är en jättesvår fråga men det vi ser nu är en effekt av en större omvärldstrend. I USA, som brukar ligga lite före oss, ser vi att även större köpcentrum börjar stänga så det är inte osannolikt att det blir nästa steg här i Sverige också. Och då behöver city hitta sin roll.

Exakt vad den rollen skulle kunna återstår förstås att se, men det kan till exempel handla om umgänge eller fusion mellan e-handel och fysisk handel.

I slutändan handlar det om vad konsumenterna vill ha och var de vill konsumera, det går ju inte att tvinga någon att gå till en butik.

"Risk för snöbollseffekt"

Som Ehandel rapporterade under gårdagen har H&M:s besked mötts med bestörtning av många helsingborgare. På Helsingborgs Dagblads Facebooksida har nyheten gått varm och många har uttryckt sin sorg över att ännu en stor aktör försvinner.

En del menar att politiker och fastighetsägare skulle ha kunnat agera annorlunda för att bromsa utvecklingen, men Emma Håkansson anser att det snarare är marknadskrafter som styr. Eftersom Helsingborg City ägs av både Helsingborgs stad, Cityföreningen och kommunala fastighetsägare, avböjer hon att kommentera stadens agerande mer i detalj.

Det jag kan konstatera är att vi har två konkurrerande centrum ganska nära varandra men faktum är att både Väla och centrala Helsingborg lär påverkas av den utveckling som sker.

Hur ser du på risken för att fler kedjor väljer att lämna city?

Jag tror att det finns en risk att fler tappar suget när ett så pass viktigt ankare väljer att lämna. Det finns absolut en risk för en snöbollseffekt men samtidigt så vägrar jag tro att företag planerar så kortsiktigt att det bara handlar om vad H&M väljer att göra.

Men staden är satt under hård press och nu måste det till samverkan mellan verksamheterna i city, fastighetsägarna och kommunen för att säkerställa att city även i fortsättningen ska vara en trevlig plats att vistas på.

Annons