Stämdes av Systembolaget – e-handlarens syrliga svar

"Vi noterar att även Systembolaget har hemleveranser".

Under förra veckan kom beskedet att Systembolaget väljer att stämma den danska vinåterförsäljaren på nätet, Vivino. De gjorde sitt intåg på den svenska marknaden i september förra året deras försäljning ska, enligt Systembolaget, stå i strid med alkohollagen. Nu svarar Vivino på Systembolagets utspel.

Efter att ha tagit del av Systembolagets stämning mot oss i mitten av veckan går vi nu igenom de argument som framförs tillsammans med vår juridiska expertis, varför det är för tidigt att kommentera dem i detalj. Men några inkorrekta påståenden som har publicerats ser vi som nödvändiga att bemöta för att undanröja missförstånd, skriver Daniel Kouthoofd, landschef för Vivino i Sverige, i ett mail.

Annons

Vivino står, liksom innan, fast vid att den försäljning man bedriver i Sverige är helt i linje med gällande svenska och europeiska lagar. Det är man säkra på, säger man. Systembolaget varnade Vivino redan i januari, men har inte fått gehör för sina attacker.

Vivino är ett forum för de som är intresserade av kvalitetsviner där våra användare kan lära sig mer om viner och vintillverkning. Vi erbjuder en tjänst och information som är unik genom att föra samman både experter och en bred allmänhet kring ett ämne de älskar. Vår globala community på 42 miljoner användare visar att kvalitetstänkande och djupare information som går att dela med andra med samma intresse är viktigt för dem, skriver Daniel Kouthoofd.

I linje med det intresset erbjuder vi en tjänst där användarna kan beställa hem vin, levererat av vanliga budfirmor med viss leveranstid. All försäljning görs i Danmark inom EU:s regelverk kring fri rörelse av varor. Vi noterar att även Systembolaget erbjuder hemleveranser, fortsätter han.

"Kommer inte fortsätta"

Men medan försäljningen kommer att fortgå som vanligt väljer man att backa på en punkt, marknadsföringen. Där har man bland annat använt sig av ord som ”fredagsmys” och andra förhärligande uttryck. Något som Systembolaget menar står i strid med lagen om särskild måttlighet i alkoholreklam.

När det gäller de budskap som liknade erbjudanden vid högtider och som kommunicerades till våra användare har vi redan tidigare bestämt och kommunicerat att vi av försiktighetsskäl inte kommer att fortsätta med detta framöver, lovar Daniel Kouthoofd.

LÄS ÄVEN: Systembolaget vill förbjuda ”fredagsmys” – stämmer vinappen

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!