Search
Close this search box.
ANNONS

Starbucks floppade i Sverige - nu siktar de på ny expansion

Nils Lund
nils@ehandel.se

Dela artikeln:

"Många blev rätt besvikna".

ANNONS

Kafékedjan Starbucks har inte lyckats i Sverige. De öppnade sin första butik 2010 i landet och växte senare med 16 stycken till. Men sedan har det gått rakt utför. I dag finns bara två enheter kvar i Stockholmsområdet och framtiden är alltjämt oviss.

När de väl kom, var de oerhört sena. Då vet jag att vi konstaterade att de byggde stora och inte särskilt mysiga kaféer. Jag tror många blev rätt besvikna. De var inte i linje med Waynes Coffee och Espresso House, säger omvärldsanalytikern Ingela Stenson till SvD.

Hon menar att förklaringarna bakom den amerikanska kedjans fall är flera. Bland annat att man inte lyssnat på konsumenterna i samma utsträckning som konkurrenterna.

Man behöver nog betona att sockerdebatten varit kraftfull i Sverige. De kanske kör ett koncept som inte tar hänsyn till koderna i Sverige.

Umoe Restaurant Group Coffee AB ägde tidigare både de svenska och norska licenserna för Starbucks. Dessa har dock tagits över av Norska Dely under sommaren. De hoppas nu göra ett omtag med kedjan i Sverige. De menar att det var etableringarna som det var fel på, inte varumärket. Även om fler amerikanska varumärken misslyckats i Sverige förr.

Dyra hyresavtal

Målsättningen är nu att kunna växa på nytt och ta upp kampen mot övriga kedjor. Och inte gå i samma fälla som innan.

Hyresavtalen var alltför dyra. Vi gick in med öppna ögon och trodde vi kunde växa. Men i Sverige är det konkurrens liksom i hela Norden, säger Tore Garmo, vd på Starbucks i Sverige och Norge, till tidningen.

Utöver sina butiker har Starbucks sedan drygt ett år tillbaka en webbshop.

LÄS ÄVEN: Starbucks öppnar e-handel i Sverige: "Enkelt beslut"

Dela artikeln: