ANNONS

Stark motvind för e-handlaren: "Förbättrats avsevärt"

Pierce:s VD Villem Vos
Pierce Group/Press

"Utsikterna är fortfarande osäkra".

ANNONS

Pierce, som främst säljer MC-tillbehör på nätet, är här med en rykande färsk rapport, för januari till mars i år. Men företaget har knappast medvind just nu. Vi ser istället en rejäl inbromsning.

Nettoomsättningen var ned med -18 procent till 354 miljoner kronor, ett tapp från 420 miljoner, under motsvarande period i fjol. Mätt i lokala valutor så blev tappet ännu större, nämligen -22 procent.

Även om det är svårt att exakt bedöma utvecklingen på onlinemarknaden, uppskattar vi att marknadsnedgången i kvartalet var cirka 15 till 20 procent. Under jämförelsekvartalet 2022 var vårt huvudfokus att förbättra likviditeten och minska nettoskulden. Till följd av nyemissionen i juli 2022 och vårt fortlöpande arbete för att minska lagernivåerna och kostnaderna, har vår finansiella ställning förbättrats avsevärt, skriver vd:n Willem Vos i en rapportkommentar.

Dyrt köpa in MC-grejer

EBIT-resultatet föll det med. Förlusten nästan fördubblades till -21 miljoner kronor, jämfört med för -12 miljoner för ett år sedan. Även kassaflödet tog rejält med stryk och landade på -33 miljoner, jämfört med 14 miljoner i fjol.

En tuff marknad pressade försäljningen, men vår goda likviditet innebar att vi kunde fokusera på att förbättra marginalerna. Under det första kvartalet, innebar utmanande marknadsvillkor press på försäljningen, konstaterar vd:n.

Minskade fraktkostnader

Bruttomarginalen var ned med -1,3 procentenheter till 39,7 procent. De höjda kundpriserna har hittills inte kompenserat för inköpskostnaderna.

Fraktkostnaderna har minskat gradvis under de senaste kvartalen, men var fortsatt höga i förhållande till omsättningen. Vi förväntar oss att de lägre priserna för frakt kommer att ge en gradvis positiv effekt på våra kostnader framöver.

Men Willem Vos vågar inte ropa hej ännu.

Utsikterna för marknaden som helhet är fortfarande osäkra, men vi har noterat att utvecklingen är något bättre i början av det andra kvartalet än den var under det första. Vår planering av verksamheten kommer dock fortsatt att kännetecknas av försiktighet. Vi är konservativa när det gäller inköpsvolymer, håller i våra kostnader och fokuserar på att genomföra vårt lönsamhetsprogram.

David Gustavsson
david@ehandel.se