Försäljningen under november månads inledning, specifikt perioden 1–23 november, indikerar en återhämtning i detaljhandeln. Enligt ny statistik från Svea Bank, baserad på drygt 390 000 transaktioner, ökade den totala omsättningen med 9,14 procent jämfört med motsvarande period föregående år.
Även snittordervärdet har justerats uppåt. Snittordern ökade med 7,64 procent, medan antalet transaktioner ökade marginellt med 1,39 procent.
Black Month visar tydliga tecken på att julhandeln börjar tidigt i år. Svenskarna konsumerar både mer och med en högre snittorder jämfört med i fjol, säger Magdalena Caesar, affärsområdeschef Payments på Svea Bank, i en kommentar.
Färre väljer faktura
Statistiken visar även en förändring i hur konsumenterna väljer att betala. Antalet transaktioner via faktura och delbetalning sjönk med 7,09 procent under perioden. Detta tolkas som en signal om att hushållen har bättre likviditet och i mindre utsträckning väljer att skjuta upp betalningen jämfört med tidigare.
Den ökade konsumtionen kan i bästa fall tyda på en större framtidstro men den närmaste veckan kommer ge ett tydligare besked i den frågan, säger Magdalena Caesar.
Teknik och samlarkort trendar
Tillsammans med Prisjakt har Svea Bank även kartlagt vilka produktkategorier som driver trafiken. Den kategori som ökat mest i köpintresse jämfört med 2024 är smarta ringar, som noterar en uppgång på 182 procent.
Andra kategorier som utmärker sig är jackor (+165 procent) och samlarkortspel (+154 procent), där Pokémon-kort står för en stor del av intresset. Även 3D-skrivare visar en tydlig uppgång med 72 procent.
Sett till specifika produkter toppas listan över de mest klickade varorna av spelkonsoler och hemelektronik, där Nintendo Switch 2 och Sony PlayStation 5 Slim Digital Edition utmärker sig.
Trendande produktkategorier 1–23 november (jämfört med 2024):
- Smarta ringar (+182%)
- Jackor (+165%)
- Samlarkortspel (+154%)
- Grafikkort (+124%)
- 3D-skrivare (+72%)