Stark tillväxt för 24.se – ”påverkats både positivt och negativt”

"Människor i alla åldrar började shoppa på nätet".

E-handlaren 24.se, som just nu firar 30 år, hade ett framgångsrikt fjolår. Det visar färska siffror från bolaget. Den svenska verksamheten, 24 se Sverige AB, ökade omsättningen från 202 till 220 miljoner kronor. Däremot sjönk resultatet efter finansiella poster från 19,9 till 18,4 miljoner.

Bokslutet för 2021 visar på ett starkt år med bra lönsamhet och ökad tillväxt. En fortsättning på 2020 års fina siffror, säger Oscar Johansson, ägare av 24.se, till Ehandel.

Annons

Även den nordiska verksamheten, med det passande bolagsnamnet 24 i Norden AB, kunde visa upp tillväxt. Men här från 34,8 till drygt 43 miljoner kronor. Resultatet i sin tur dök från 3 miljoner, till just över nollstrecket.

Vad beror omsättningsökningen på?

Vi ser ett klart samband med coronautbrottet och hur människor i alla åldrar började shoppa på nätet i större utsträckning. Vi har även anpassat och breddat vårt sortiment efter kundernas efterfrågan, till exempel med hemmakontor och hemmagym.

Precis som många andra e-handlare just nu brottas 24.se med ett tufft omvärldsläge. Men det är inte bara mörka moln på 2022-himlen för bolaget.

Vi har påverkats både positivt och negativt. Vi säljer mycket tillbehör och reservdelar till befintliga prylar, vilket människor tenderar att köpa mer av när vardagsekonomin krymper istället för att köpa en helt ny produkt.

På den negativa sidan så har vi som de flesta e-handlare de höga fraktpriserna, inflationsspöket och den svaga kronan att handskas med.

Hur ser det ut under 2022 och vad är era planer framöver?

Vår plan är att fortsätta växa och hitta nya marknadssegment och kunder. Men vi ser klart och tydligt att den osäkra omvärldssituationen, som just nu råder, dämpar kundernas köplust, säger Oscar Johansson.

Annons

Annons