Search
Close this search box.
ANNONS

Stark tillväxt för uppstickaren - men här vill VD:n öka: "Ultrapissig"

Joel Löwenberg, vd på Gymkompaniet
Nils Lund
nils@ehandel.se

Dela artikeln:

Klarade lönsamheten, trots alla utmaningar.

ANNONS

Det var för två år sedan som vi för första gången skrev om Joel Löwenbergs Gymkompaniet. Då nämndes de som ett framgångsexempel i en tid när andra hade det kämpigt.

Året efter blev en tuffare historia, även om man fortfarande levererade tillväxt och lönsamhet. Men hur gick det under verksamhetsåret 2023/24? Hur har Gymkompaniet och Joel tacklat alla de där utmaningarna som e-handlarna ställts inför under inflation och lågkonjunktur?

Ganska bra ska det visa sig, när vi når honom. I alla fall på tillväxtfronten. Omsättningen ökade från 64 till runt 78,5 miljoner kronor - ett fint facit i svåra tider. Och resultatet stärktes från en halv miljon till 1,4 miljoner, enligt preliminära siffror.

Vinstmarginalen är ultrapissig, det inga stora procent på sista raden. Men lite bättre än förra året som också var ultrapissigt, men ändå på rätt sida om lönsamhetsgränsen, skrattar han och tillägger:

Och vi fortsätter att växa.

Trots att han dömer ut marginalerna och vad som står på sista raden, så låter han ändå lite lättad och en smula stolt. Kanske inte så konstigt efter vad han själv beskriver som en riktig berg- och dalbana.

Dels var det Suezkanalen där det sket sig igen. Sen är den i särklass största problematiken för oss att vi växer mycket omsättningsmässigt, men bankerna går inte med på att utöka krediter just nu. Vi binder ganska mycket kapital i varulager och tar allt på container och båt. Som om vi växer omsättningsmässigt behöver vi växa i samma takt kreditmässigt för att ha balans i vårt flöde.

Mer restriktiva banker är också något som skapar svår huvudvärk för många växande bolag. I vissa fall har det även blivit förödande.

De senaste två åren har varit ett balanserande mot likviditetsproblem. Även om försäljningen går bra och vi är lönsamma, så är verkligheten att kontot stått på noll i två år. I goda tider är det betydligt lättare för ett växande, lönsamt bolag att gå till banken och be om kredit.

Svaga kronan ställer till det

I en redan marginalpressad bransch som e-handeln har det alltså blivit ännu svårare att öka vinsterna. Och vi har den senaste tiden sett flera större aktörer, inom olika kategorier, justera ned sina finansiella mål vad gäller just marginalerna.

En stor del i det är kronans försvagning gentemot dollarn, vilket gjort tillvaron betydligt tuffare för Gymkompaniet.

Inom e-handeln de senaste åren är det inte så att man går runt och tror att man ska ha 15 till 20 procent på sista raden. Om man ens når 5 procent, så börjar man känna sig lite kaxig. Jag sitter på nästan 2 procent och känner att: Är jag inte lite smart ändå? skrattar Joel.

Riksbanken gick ut förra veckan och sänkte styrräntan, vilket sänkte kronan ytterligare. Hade du som företagare föredragit att man prioriterat kronkursen istället?

Det finns smartare personer än jag att svara på den frågan. Jag var dum nog att köpa ett hus för två år sedan, så det känns rätt skönt med sänkt ränta. Nu har det gått så pass kort tid sedan beskedet, och jag kan inte säkerställa att det är sant, men jag tycker mig se att vi sålt lite bättre sen förra veckan. Det kan vara högst ovetenskapligt och kan ha med det fina vädret att göra att folk känner att det är dags att börja träna.

Kanske är det alltså så att lättnader från Riksbanken också gjort det lite lättare för konsumenterna att öppna plånboken igen.

Vi har haft fin försäljning de senaste dagarna. Jag vet inte hur mycket folk påverkats av det, men människor är lite som aktiemarknaden. Man tänker på hur det ska bli istället för hur det här. Men personligen tycker jag att det är bra att man sänker räntan.

Hur har ni parerat för den här tiden med ökande kostnader och konsumenter som håller i plånboken?

Eftersom vi ändå lyckats ha tillväxt så har vi parerat det rätt bra. Rent krasst har vi sett att företagen handlat mer och känts ganska starka. Vi har sålt ganska många bra och större order till företag, som vågat satsa. Sen har vi varit inne i Danmark ett tag nu och fått mer fart och sålt en del till Finland. Expanderat lite lite utanför Sverige, det finns ju en marknad där också.

Nytt sortiment blev succé

Man har också korrigerat sortimentet för att försöka ligga rätt i tiden.

Vi tog in ett sortiment av lite billigare grejer. Traditionellt har vi alltid legat i ett sorts prisvärt premium-segment och försökt att inte nischa oss till förstagångsköparna, som bara ska köpa till exempel billiga vikter och skivstänger. Men när vi tog in ett sortiment som var mer åt det hållet, så sålde det ju riktigt bra - hur mycket som helst under början av 2023. Då var det riktigt hett. Men nu har det gått tillbaka lite igen.

Vad är målet med det nya verksamhetsåret?

Det stora målet i år är att vi måste höja bruttomarginalen på våra produkter. Alla andra kostnadspunkter har vi kontroll på och lyckats stagnera eller minska. Men just bruttomarginalen, främst baserat på dollarn, har minskat för många procent. Och det har vi inte kunnat få ut i handeln, för det finns en övre gräns för vad folk vill betala. Gymprodukter är ganska generiska varor, man kan inte branda sönder en hantel, säger han.

Lösningen blir att fortsätta att mecka med bankerna och sortimentet.

Vi kommmer att jobba mer med att pusha marginaler på produkter genom att förhandla till oss längre kredittider, för att kunna lägga större order och på så sätt få bättre priser. Att ta hem så mycket vi kan av alla storsäljare under eget varumärke och köpa från fabrik istället för grossister.

Hur ser ni till att ni har rätt sortiment?

Det är mycket magkänsla på vilka produkter som man skulle kunna sälja större volymer av och sen betta på dem ganska hårt. Ett problem i det är att ungefär hälften av våra topp 50 bäst säljande produkter inte var det under förra året. Så även om vi inte är en trendkänslig bransch, så behöver vi utöka sortimentet snabbt med nya produkter som vi tror kan konkurrera ut andra storsäljare. Man måste våga chansa.

Hur orolig är du för verksamheten på daglig basis?

Har vi tagit oss igenom både corona och lågkonjunktur, så ska väl detta gå okej. Det är alltid något som är skit, men det är bara att tugga i sig och går säkert att parera även det, säger Joel Löwenberg.

Dela artikeln: