Starka siffror från Revolutionrace-utmanaren – ”osäkerhet”

Men nu ligger fokus på att hålla i kostnaderna.

Fenix Outdoor, med säte i Schweiz, är en återförsäljare av friluftskläder från välkända märken, såsom Fjällräven, Tierra och Primus. Största ägare är dock svensken Martin Nordin som äger lite mer än halva bolaget. Nu är Fenix här med ett rykande färskt bokslut.

Nettoomsättningen ökade i fjol till 8,4 miljarder kronor, från 7,2 miljarder året innan. Rörelseresultatet landade samtidigt på knappt 9,33 miljoner kronor, en nedgång från 9,37 miljoner året innan.

Annons

Med grund i sin finansiellt starka ställning fattade koncernen ett aktivt beslut om att öka sina lagersaldon. Det gjordes för att koncernen skulle vara väl positionerad inför inflation och ytterligare potentiella störningar i leverantörskedjan, framgår det av bokslutet.

Men liksom många andra nu så varnar bolaget för osäkra tider framåt.

Orderdjupet ser resonabelt ut men på grund den ekonomiska utvecklingen och den politiska situationen finns en högre grad av osäkerhet. Recessionen och den politiska situationen förväntas ha lägre effekter på den amerikanska verksamheten vilken därför troligen kommer att fortsätta att växa. Europa ser generellt bra ut med undantag för Sverige där vi redan har kunnat se effekterna av växelkurserna. Fokuset ligger på försäljning och kostnadskontroll.

Men koncernens försäljning ska historiskt sett inte ha påverkats särskilt mycket av konjunkturcykler.

Vissa delar av koncernens sortiment påverkas av väderförhållanden. Delar av vinterkollektionen, som främst säljs på marknader med ett kallare klimat, påverkas negativt vid varma och sena vintrar.

Annons