Storleken har betydelse – då shoppar vi på datorn

Skiljer sig åt mellan de nordiska länderna.

Har storleken någon betydelse? Ja, tydligen. I alla fall när det kommer till skärmar och shopping.

Det är det digitala marknadsföringsbolaget Adtraction som drar den slutsatsen i en ny rapport. Totalt har man analyserat över 2,7 miljoner genomförda köp, på de nordiska marknaderna. Och studien visar på tydliga skillnader mellan Sverige och våra västliga grannländer.

Annons

Konsumenterna använder smartphones för vardagliga inköp, men föredrar desktop för större inköp. Detta beteende är särskilt tydligt i Norge och i Danmark. På dessa marknader är genomsnittligt ordervärde för desktop 19 procent respektive 35 procent högre än för smartphone. Norrmän och danskar verkar med andra ord tydligt föredra en större skärm för större köp, framgår det.

Det genomsnittliga ordervärdet i Norge ligger på 1 040 norska kronor, jämfört med 873 norska kronor, när inköpet görs på desktop. I Finland ligger motsvarande siffra på 99 euro på desktop och på 89 euro på mobilen. Motsvarande siffra för Danmark är 728 respektive 540 danska kronor.

Norrmän spenderar 19 procent mer

Här sticker Sverige ut med lägst snittordervärde vid köp via desktop: 632 kronor, jämfört med smartphone-köpet på 625 kronor. Vilken skärm som används kan också påverkas av vad det är för typ av vara som man letar efter.

På kategorinivå sticker elektronik ut. Medan svenskar spenderar nästan 30 procent mer när de köper från desktop istället för smartphone, spenderar danskarna 35 procent mer. Och norrmän spenderar 19 procent mer när de handlar elektronik från desktop istället för smartphone. I Finland ser man istället en större skillnad inom kategorin interiör. Här spenderar man 23 procent mer när man handlar från desktop jämfört med smartphone, framgår det.

I de övriga kategorierna inredning kläder skönhet och familjerelaterade prylar, är dock mobilen dominerande.

Annons