Storslagna planerna föll – nu säljs både kedjan och e-handeln

"Ser god potential".

Elon har fått nog av möbler och säljer därför Em home, som man förvärvade under 2018. Då med stora planer på att dubbla butiksflottan.

Men kedjans utveckling gick åt fel håll och nu väljer man att avyttra varumärket till Svenska hem med en köpeskilling på 9 miljoner kronor, för både butiker och e-handeln.

Annons

Vi har letat efter lösningar för att kunna uppnå vår målsättning då vi ser en god potential i Em home-butikerna, säger Stefan Lebrot, vd och koncernchef på Elon Group, i ett uttalande.

Enligt Elon själva kommer avyttringen att innebära en positiv resultateffekt på mellan 0,5 till 1 miljon kronor. Det kommer även att ge bolaget möjligheten att fokusera fullt på ut på sin huvudverksamhet, nämligen produkter och tjänster inom vitvaror och hemelektronik.

Det är glädjande att vi har en lösning för Em home-kedjan där vi ser stor potential för framtida utveckling hos Svenska Hem. Samtidigt kan Elon nu lägga all fokus på koncernens kärnverksamhet, vilket känns extra viktigt med tanke på det konjunkturläge som vi befinner oss i, säger Stefan Lebrot.

Svenska hem är förstås nöjda med sitt förvärv och tror att man med två kedjor, alltså Svenska hem och Em home, under samma tak kommer att hitta nya vägar att växa - och spara pengar.

Att två stora frivilliga fackhandelskedjor i Sverige hamnar under Svenska hems organisation innebär många synergier. Den här affären öppnar också upp fler möjligheter för konsolidering på marknaden och vi välkomnar fler egna företagare inom möbelbranschen att ansluta sig till ett redan färdigt koncept som nu får ännu mer muskler till utveckling, säger Markus Chaib, vd på Svenska hem.

Annons