Experttips: Stort intresse för att köpa e-handel – så får du upp priset

"Jämfört med många andra branscher är e-butiker, nästan oavsett storlek, säljbara till ett bra pris".

E-handeln blir hetare varje dag. Trots orosmoln som Amazon, att många inte får lönsamhet i sin Facebook-annonsering, att det blir tuffare att ranka på Google, att sökresultatsidan äts upp av Google Ads och att fri frakt äter upp lönsamheten för många, kvarstår faktum. Allt fler vill driva e- handel och fler företagare upplever att de måste komplettera sin verksamhet med försäljning digitalt. Det händer att stora bolag köper upp små inom e-handeln men det är inte en trend som inom andra branscher. E-handel köps av alla möjliga, som privatpersoner som vill satsa på en ny karriär, företag som vill komplettera sin fysiska butik med e-handel, konkurrenter som vill driva flera varumärken i samma kategori och drakar som köper mindre och nischade aktörer.

Det vi däremot kan se tydligt är att e-handel är en av de branscher som har flest intressenter per objekt. Ofta tar det inte mer än ett par dagar innan de första hör av sig och vill veta mer om e-butikerna som saluförs. Självklart vill många titta och drömma, färre vill köpa men på totalen är det förhållandevis lätt att sälja en e-handel. Det som krävs är att den är någorlunda lönsam, växer, har en bra bruttomarginal på produkterna och att priset inte är för högt. Jämfört med många andra branscher är e-butiker, nästan oavsett storlek, säljbara till ett bra pris.

Annons

Varning för att "återinvestera alla vinster"

Ska du sälja din e-handel vill du givetvis få så bra betalt som möjligt för den. Oavsett vem köparen är finns det alltid ett antal faktorer som påverkar värderingen på din verksamhet. Här är fem tips på hur du kan vara proaktiv och öka värderingen på ditt företag och förhoppningsvis få bättre betalt vid en försäljning:

1. Visa på lönsamhet, i stort sett alla e-butiker som är lönsamma är säljbara till ett bra pris. Kom ihåg att redovisa era vinster i bokföringen istället för att ”dölja dem” med extra pensionsavsättningar eller andra investeringar. Det är mycket svårare att få bra betalt för ett bolag som ”återinvesterar alla vinster” än för ett bolag som redovisar starka siffror.

2. Unik nisch och positionering. Hellre smal och stark i ditt segment än bred och otydlig med vart ni är på väg. Har din e-butik en bred palett av produkter, försök lyfta fram och fokusera på det ni är bäst på. Då blir det tydligt för köparna vilket affärsområde de växer inom när de förvärvar ert bolag.

3. Satsa på SEO. Organisk trafik har är en värdehöjande effekt för företaget. När vi säljer e-handelsföretag tar vi gärna fram statistik från exempelvis Ahrefs eller Wincher som visar på hur butiken rankar på Google. Vi kan också jämföra er med några starka konkurrenter och rankar ni bäst är det er man vill köpa.

4. Visa på tillväxt, även på kort sikt. Försök att göra insatser som visar på att verksamheten är under tillväxt. Även om ni haft stiltje de senaste 12 till 24 månaderna så använd exempelvis e-postmarknadsföring för att aktivera befintliga kunder och öka försäljningen. Istället för att säga följande till en köpare: ”Vi har 16 000 kunder på vår e-postlista vilket ger goda möjligheter till att växa och sälja mer om ni börjar med e- postmarknadsföring”, pröva istället att säga: ”Det senaste kvartalet har vi aktiverat våra 16 000 kunder med e-postmarknadsföring. Det har genererat en tillväxt på 12 procent mot samma period föregående år.”

5. Gör verksamheten oberoende av er som ägare. Om ni som äger verksamheten är frontfigurer och affären bygger mycket på ert personliga varumärke är det alltid svårare att sälja företaget än om det står helt på egna ben. I många fall räcker det med små förändringar som att sluta ha med bild på er själva i e-postutskick och att hälsa från andra personer i kundtjänsten än just ägarna. När en verksamhet är lätt att ta över blir den också mer attraktiv att köpa.

LÄS ÄVEN: E-handlare - vänta med att sälja företaget!

Annons
Annons