Succéidé lockar modejättarna – lånar ut deras kläder

"Dubblat antalet kunder på 3 månader".

Strax efter årets sommarperiod kunde vi berätta att modejättar som Åhléns, MQ och Ellos har charmats av kläduthyrningsbolaget Something Borrowed. De skulle bli en del av Something Borroweds koncept i höst, och nu kan vi berätta att de alla är ombord.

LÄS ÄVEN: Jättarna hoppar på e-handlarens hyr-koncept

Annons
Annons

Nu märker man att företag börjar ta det på allvar. De aktörer som vi börjar att samarbeta med är väldigt angelägna med att snabbt komma igång, och det går ju ofta inte så fort om något inte prioriteras högt, så det är jättekul, berättar medgrundaren Madlen Fondén för Ehandel.

Poängen är ju att få företag att inse att det är mer hållbart att tillverka plagg som håller länge, och att uthyrning är framtiden.

Istället för att modeaktörer ska massproducera artiklar, som används en eller två gånger, vill Something Borrowed att plagg istället ska hyras ut så att de används många gånger.

För att plaggen ska kunna användas många gånger är det viktigt att de håller hög kvalitet och tillverkas på ett hållbart sätt.

Det viktigaste är att hitta en modell som funkar för alla parter. Modeföretagen får in väldigt mycket information av oss. Vi ser ju hur många gånger ett plagg används förrän det inte kan användas mer, i vanliga fall får modeaktörerna bara reklamationerna som feedback.

Att ge varumärkena den sortens feedback är en viktigt del i våra samarbeten som vi hoppas ska göra skillnad. Sen när de väl är en del av Something Borrowed så får de betalt efter antal gånger ett plagg hyrs ut, så då vill de också att kläderna ska hålla länge.

Vad har ni fått för respons från modeföretagen angående kvalitet-feedbacken? 

Stora bolag har det lite svårare att ställa om, men de är väldigt öppna och positiva till det.

Annons
Annons

Har 30 märken i hamn

Madlen menar att det är viktigt för hela branschen att få de stora kedjorna att transformeras på det här sättet. Därför är det extra kul när företag som Åhléns, MQ och Ellos har hoppat på tåget och att även de känner att det är ett viktigt steg i utvecklingen.

Vi vill agera ansvarsfullt som företag. Ambitionen med att låta våra kunder hyra plagg är att bli mer klimatsmarta genom att varje plagg används oftare och får längre livslängd, säger Petra Pettersson, hållbarhetschef på MQ, till Ehandel.

När man köper plagg idag kan vissa bli hängande i garderoben, speciellt om de sticker ut. Nu får vår kund chansen att testa plagget och hyra det i stället för att äga det. Vi ser fram emot att utveckla samarbetet med Something Borrowed och vidga uthyrningsgarderoben.

Idag har Something Borrowed cirka 30 ansluta varumärken på sin sajt. För cirka tre veckor sedan lanserades Lindex hos kläduthyrningsbolaget och om drygt två veckor adderas även modevarumärket Dagmar.

Våra analyser visar att den största delen av våra produkters klimatpåverkan ligger i produktionsfasen. Som kund kan man göra skillnad genom att öka användandet av det som redan är producerat, säger Anna-Karin Dahlberg, hållbarhetschef på Lindex.

Genom att använda kläderna dubbelt så många gånger halverar man plaggets klimatpåverkan. Samarbetet med Something Borrowed är ett steg mot Lindex mål att förlänga livslängden på sina produkter och att använda resurser på bästa sätt genom sin verksamhet.

"Målet är inte att ha dem på lager"

Med över 30 varumärken anslutna som har hundratals, om inte tusentals, modeartiklar i sitt sortiment kan man tro att Something Borrowed har ett enormt lager med många anställda som bara packar order hela tiden. Men i verkligheten har företaget ett lager på cirka 65 kvadratmeter.

Vi har kontor och lager i Göteborg, men vi lagerhåller aldrig mer än ungefär tusen plagg faktiskt. De flesta plagg är ute hos våra kunder och det är ju det som är vårt mål, säger Madlen.

Våra order skickar vi återanvändningsbara tygpåsar som vi har designat. De funkar väldigt bra, vi har bara behövt skrota några få så de flesta används fler gånger.

Something Borrowed har även anställt två nya talanger och idag är de fem personer bolaget.

Sedan sommaren, på cirka tre månader har vi dubblat antal medlemmar så det är ju en stor och märkbar skillnad. Men vi vill så klart fortsätta växa, och det är inte bara företagen som behöver ändras utan kundernas konsumtion också. De behöver ändra sitt sätt att konsumera mode på för att hela branschen ska förändras, avslutar Madlen Fondén.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!