Vände till vinst
Koncernens justerade rörelseresultat (EBIT) förbättrades till 21,2 miljoner kronor, upp från -0,6 miljoner föregående år. Resultat per aktie vände från -0,38 kronor till 0,27 kronor.
Gustaf Öhrn, vd och koncernchef, kommenterar resultatet:
Vi uppnår för andra kvartalet i följd försäljningstillväxt jämfört med föregående år och ökar tillväxttakten väsentligt.
Samtidigt fortsätter vi att se utväxling av de kraftfulla åtgärder vi vidtagit de senaste åren för att sänka kostnadsnivåer samt kapitalbindning och rapporterar för sjätte kvartalet i rad en kraftigt stärkt lönsamhet jämfört med föregående år.
Tillväxt i alla områden
Alla tre affärsområden – Home Improvement, Value Home och Premium Living – visade både försäljningstillväxt och förbättrad lönsamhet under kvartalet. Sverige pekas ut som motorn i tillväxten, men även viktiga marknader som Tyskland och Norge visade god utveckling. Stark efterfrågan noterades inom kärnkategorier som trädgård, badrum, dörrar och fönster samt utemöbler.
- Home Improvement: Nettoomsättningen ökade 6,1 % till 1 064,8 Mkr. Justerad EBIT förbättrades till 0,4 Mkr (-9,2 Mkr).
- Value Home: Nettoomsättningen ökade 15,1 % till 587,4 Mkr. Justerad EBIT ökade till 20,7 Mkr (15,4 Mkr).
- Premium Living: Nettoomsättningen ökade 10,9 % till 561,7 Mkr. Justerad EBIT ökade till 17,6 Mkr (6,5 Mkr).
Framtidsutsikter
BHG Group lämnar nu omstruktureringsfasen och går in i en ny fas med fokus på lönsam tillväxt. Målet är att växa mer än marknaden och på sikt nå en justerad EBIT-marginal på 7 procent, med ett första delmål på 5 procent. Strategin innefattar fortsatt kostnadskontroll, konsolidering av verksamheten till färre plattformar och effektiviseringar, bland annat genom ökad användning av AI.
Gustaf Öhrn ser fortsatt potential för marknadsåterhämtning under 2025 men flaggar för ökad osäkerhet:
Vi bedömer fortsatt att efterfrågan kommer att stärkas under året men osäkerheten framåt är betydligt större nu än vid utgången av 2024. Effekterna av den amerikanska tullpolitiken och dess påverkan på konsumenters vilja att konsumera är i dagsläget svårbedömd.
Under kvartalet avslutades en tvist med minoritetsägarna i det finska bolaget IP-Agency, vilket utföll till BHG:s fördel. Efter periodens utgång, den 1 april, slutförde BHG försäljningen av samtliga aktier i IP-Agency till bolagets grundare för 5 miljoner euro.
LÄS ÄVEN: De säljer tillbaka e-handeln till grundarna - för 54 miljoner kronor