Search
Close this search box.
ANNONS

Succékvartal för Revolutionrace - ökar vinsten igen

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se

Dela artikeln:

Växer i samtliga regioner.

ANNONS

Revolutionrace följer upp en urstark kvartalsrapport med ännu en. Den här gången är det outdoor-bolagets andra kvartal, oktober till december, som avhandlas och såväl omsättning som resultat får sig en knuff i rätt riktning.

LÄS ÄVEN: Revolutionrace-VD:n om nya succérapporten: ”Väldigt starkt”

Nettoomsättningen landade på 613 miljoner kronor under perioden, en ökning med 21 procent från föregående års 509 miljoner. Det samtidigt som rörelseresultatet tickar in på 143 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 105 miljoner motsvarande kvartal i fjol.

Vi presterar en god tillväxt och ett lönsamt kvartal i en tid med en fortsatt utmanande marknadsutveckling vilket visar på styrkan i vår affärsmodell. Vi ser också att det tredje kvartalet har inletts starkt med en tillväxt i linje med det vi rapporterat för det andra kvartalet, skriver bolagets vd Paul Fischbein i en kommentar till rapporten.

Nylanserad kollektion

I rapporten konstateras även att Revolutionrace växer i samtliga regioner och att tillväxten främst drivs av den internationella expansionen. I den tyskspråkiga Dach-regionen (Österrike, Tyskland och Schweiz) var ökningen 26 procent och i övriga världen 23 procent.

Region Norden visade positiv tillväxt under förra kvartalet och gör så även under detta kvartal vilket är glädjande. Detta efter ett par kvartal i Norden med en utmanande marknad och ett tuffare konsumentklimat, skriver Paul Fischbein.

Inför det andra kvartalet passade e-handlaren på att lansera en alpin kollektion med bland annat jackor, byxor, handskar och skidglasögon. Ett lyckat drag verkar det som.

Sortimentet har mottagits mycket väl av våra kunder och vi ser också att många nya kunder har strömmat till tack vare den nya lanseringen. Det fina mottagandet gör att vi ser en god möjlighet till ökad försäljning av det alpina sortimentet under kommande vintersäsonger, helt i linje med vår strategi att expandera genom nya produktkategorier.

Dela artikeln: